Wiedza o gospodarce PS-3F-WOG
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Gospodarka w aspekcie kulturowym, etycznym, rozwój zrównoważony. Systemy gospodarcze współczesne i historyczne.
2. Opiekuńcza rola państwa i interwencjonizm państwowy, w gospodarce rynkowej.
3. Ochrona interesów obywateli w kontekście problemów zatrudnienia i bezrobocia. Instytucjonalny system wsparcia obywateli.
4. Funkcje państwa w gospodarce rynkowej, państwo a gospodarka.
5. Wydatki socjalne jako mechanizm interwencjonizmu państwowego.
6. Obraz współczesnego świata - nierówności społeczne, negatywny stan środowiska naturalnego. Gospodarka a środowisko. Konsumpcjonizm a rozwój społeczny.
7. Ekonomiczne źródła powstawania współczesnych zagrożeń - terroryzmu i konfliktów lokalnych. Wojny a gospodarka.
8.Bezpieczeństwo ekonomiczne obywateli a praca socjalna.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Elementy społeczne, kulturowe i polityczne, w nurtach współczesnej ekonomii - klasycznym, keynesowskim i ekonomia rozwoju. 2. Opiekuńcza rola państwa i interwencjonizm państwowy, w gospodarce rynkowej. 3. Ochrona interesów różnych grup pracowników, w kontekście problemów zatrudnienie i bezrobocia, 4. Funkcje państwa w gospodarce rynkowej, narzędzia realizacji. 5. Wydatki socjalne,w kształtowaniu wzrostu gospodarczego i deficytu budżetowego. 6.Rozwój zrównoważony alternatywą gospodarki materiałowej i konsumpcyjnej. Obraz współczesnego świata - nierówności społeczne, stan środowiska naturalnego. 7. Ekonomiczne źródła powstawania współczesnych zagrożeń - terroryzmu i konfliktów lokalnych. Bezpieczeństwo ekonomiczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę o różnych rodzajach systemów gospodarczych, uniwersalnych prawach ekonomicznych i działalności instytucji rządowych, niezbędnych pracownikowi socjalnemu.
Posiada wiedzę o podstawowych podmiotach instytucjonalnych w gospodarce narodowej, w obszarze współpracy instytucjonalnej dotyczącej pomocy społecznej.
Posiada wiedzę o metodach, technikach i narzędziach pozyskiwania danych statystycznych.
Umiejętności
Student/-ka dokonuje interpretacji zasad funkcjonowania systemów gospodarki centralnie kierowanej i gospodarki rynkowej.
Potrafi wykorzystać wiedzę na temat działalności różnego typu instytucji w celu poznania zasad ich funkcjonowania oraz sformułować cele działalności wymienionych podmiotów instytucjonalnych.
Pozyskuje i dokonuje interpretacji potrzebnych danych statystycznych na podstawie Rocznika Statystycznego GUS.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest przygotowany/-a do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit.
Jest przygotowany/-a do aktywnych zachowań na rynku pracy na przykład może w sposób skuteczny poszukiwać pracy w organach administracji rządowej bądź samorządowej.
Pozyskiwane dane statystyczne umie wykorzystać do oceny konkretnych zjawisk albo do prowadzonych badań naukowych.
Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywny udział w ćwiczeniach, realizowanych na zajęciach;
- wygłoszenie referatu, zgodnego tematycznie z zagadnieniami przedmiotu;
- umiejętność posługiwania się na zajęciach danymi statystycznymi GUS.
Literatura
Literatura:
Milewski R., Kwiatkowski E. (red. nauk.): Podstawy ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Morawski W.: Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Mucha J., Nawojczyk M., Woroniecka G. (red.): Kultura i gospodarka: ku antropologii życia gospodarczego we współczesnej Polsce, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy 2007.
Kojs W., Rostańska E., Wójcik K. (red. nauk.): Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.
Źródła: Rocznik statystyczny GUS za lata 2020 i 2021, dane z Narodowego Spisu Powszechnego w roku 2021.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa 1. P.A. Samuelson, W.D. Nordhaus, Ekonomia, Tom 1 i 2., PWN, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca 1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom 47/2016, Gdańsk – Warszawa 2016. |
W cyklu 2021L:
Literatura: Milewski R., Kwiatkowski E. (red. nauk.): Podstawy ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Morawski W.: Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. Mucha J., Nawojczyk M., Woroniecka G. (red.): Kultura i gospodarka: ku antropologii życia gospodarczego we współczesnej Polsce, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy 2007. Źródła: Rocznik statystyczny GUS za lata 2020 i 2021, dane z Narodowego Spisu Powszechnego w roku 2021. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: • na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5; • na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej. Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny. • na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams: c4f7n3l (grupa 1; wtorek, godz. 11.40-13.15); m5d7szj (grupa 2; środa, godz. 15.20-16.55). |
W cyklu 2021L:
Metody poszukujące i podające: dyskusja, pogadanka, wykład, analiza danych statystycznych przez studentów/studentki, wygłaszanie referatów na zajęciach. Nakład pracy studenta (studentki) wynosi 35 godzin, w tym 15 godzin przygotowania się do zaliczenia. Zajęcia dydaktyczne to 15 godzin ćwiczeń, przedmiot ma 2 ECTS, łączna liczba godzin nakładu pracy wynosi 50. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: