Wybrane formy wsparcia dziecka PS-3F-WFW
TREŚCI PROGRAMOWE
Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich. Rodzina problemowa. Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi – wspieranie rodziny. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa. Obraz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej - charakterystyka. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej. Dokumentacja placówki opiekuńczo-wychowawczej. Wybrane metody, techniki i narzędzia pracy wychowawczo-opiekuńczej. Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo–wychowawczej. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej.
W cyklu 2023Z:
1. Rodzina i jej znaczenie. |
W cyklu 2024Z:
1. Rodzina i jej znaczenie. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim funkcjonujących w systemie pomocy społecznej; posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych;
posiada wiedzę na temat rodzajów więzi rodzinnych i ich zaburzeń, zna rodzaje systemów wparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji rodzin;
zna stosowane zasady oraz normy prawne i etyczne w stosunku do dziecka i rodziny dysfunkcyjnej;
Umiejętności
potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji rodziny dysfunkcyjnej oraz dzieci osieroconych; umie wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania indywidualnego planu wsparcia rodziny i dziecka;
umie sporządzać dokumentację i posługiwać się nią, w tym m.in. w zakresie Indywidualnych Planów Pracy;
potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami; umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole na rzecz wsparcia rodzin, rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych;
Kompetencje społeczne
uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów rodzin dysfunkcyjnych;
potrafi przygotowywać i współorganizować działalność na rzecz rodziny i jej środowiska; aktywnie i kreatywnie realizuje role asystenta, rzecznika, doradcy w zakresie rozwiązywania problemów rodziny;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób;
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: