Projekt socjalny (warsztaty w terenie) PS-3F-PWT
Treści programowe
Wykład: Rodzaje i funkcje projektów. Struktura projektu socjalnego. Fazy projektu, jego etapy i aspekty. Diagnoza: cele, zakres i rodzaje. Teoretyczne opracowanie projektu socjalnego. Monitoring i ewaluacja projektu socjalnego.
Ćwiczenia:
1) w APS: Zasady pisania projektu: określanie celów, charakterystyka odbiorców, uzasadnienie, planowanie i wycena działań, przewidywanie rezultatów, zarządzanie ryzykiem, informacja i promocja, środki i zasoby, ewaluacja (jej cele, formy, techniki, pisanie sprawozdań) -7 spotkań
2) Warsztaty w terenie: realizacja autorskiego projektu studentów w wybranej placówce o charakterze socjalnym lub edukacyjno-wychowawczym (dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy, dom dziecka, ognisko wychowawcze, szkoła, świetlica środowiskowa itp.). Realizacja projektu poprzedzona jest nawiązaniem współpracy z placówką, ustaleniem zasad współpracy, w tym rekrutacją uczestników – 5 spotkań.
Podczas warsztatów w terenie wykładowca współpracuje ze studentami poprzez MS Teams (konsultacje indywidualne).
3) Zaliczenie – obrona projektu, spotkanie umówione indywidualnie z każdą grupą projektową – 3 spotkania
Uwaga – w związku z pandemią istnieje ryzyko modyfikacji treści programowych i form zaliczenia. Informacje w tej sprawie będą podawane na bieżąco.
W cyklu 2021Z:
Treści programowe |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada zaawansowaną wiedzę na temat instytucji pomocy społecznej, źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych; rozumie istotę projektów socjalnych
Zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin; ma wiedzę na temat programowania i wdrażania działań przeciwdziałających stygmatyzacji.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji klientów, wykorzystując wiedzę o kolejnych etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej, jak również opracowuje rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności; działania potrafi poddać ewaluacji.
Potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej; potrafi opracować konspekt wniosku o dofinansowanie na realizację projektu socjalnego
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego; rozwija umiejętności pisania projektów.
Stara się myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; samodzielnie przygotowuje i uczestniczy w przygotowaniu projektów socjalnych na rzecz osób z różnych środowisk społecznych; pozyskuje do nich partnerów
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; w kontakcie z klientem respektuje jego godność.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna z egzaminu (3 pytania otwarte, zaliczenie od 1,6/3 pkt, zakres - treści prezentowane podczas zajęć oraz zadana literatura) i z projektu (pod uwagę będą brane: uzasadnienie realizacji projektu, spójność celów, działań i rezultatów projektu, ocena uczestników wykazana w ewaluacji).
Literatura
Literatura obowiązkowa
Telka L. (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych, Wyd. UŁ, Łódź 2018.
Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)
Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000
Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2011.
Wasilewska-Ostrowska K., Projekt socjalny jako jeden z elementów procesu instytucjonalizacji dyscypliny. Inspiracje i zagrożenia, w: A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania i profile, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń-Bydgoszcz 2013.
Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011.
Literatura uzupełniająca
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996,
Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007
Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’
Praca socjalna, numer 3/2005
Przybyszewska K., Jagodzińska M., Projekt socjalny wobec niedostosowanych społecznie, PWSZ, Płock 2013.
Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)
Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
UWAGA : Opis metod kształcenia Nakład pracy studenta Linki do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f0f0048460048ffa9ec61c41d1bad0a%40thread.tacv2/conversations?groupId=26fe5df8-690a-47a3-91e5-460677e802be&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5773bf0c12414751b0ebcf99ac431bd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=1eac71e1-5da6-4e9c-90f2-2803eaecb3ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): |
W cyklu 2022Z:
Opis metod kształcenia Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: