Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej PS-3F-PSW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej.
2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym.
3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne.
4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli.
5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych.
6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym.
7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów.
8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej. Polityka na rzecz rynku pracy jako standard działań aktywizacyjnych ze strony państwa. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu aktywizacji społecznej oraz zawodowej grup podlegających marginalizacji społecznej, szczególnie osób z niepełnosprawnościami, byłych więźniów, seniorów i innych klientów pomocy społecznej, a także posiada wiedzę z zakresu zawodów i specjalności zawodowych.
Umiejętności
Student/-ka dostrzega i dokonuje interpretacji wybranych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Potrafi powiązać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej.
Potrafi pracować w grupach zadaniowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy i umiejętności związanych z aktywizacją społeczno-zawodową klienta.
Kryteria oceniania
Sposoby i kryteria oceniania:
• Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach;
• Kolokwium zaliczeniowe;
Warunki zaliczenia:
1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność);
2. Zaliczenie kolokwium (minimum 50% punktów, czyli 15 punktów możliwych do uzyskania);
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015.
2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24.
3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010.
4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999.
3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009.
4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.
6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”.
7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014.
8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013.
Źródła: statystyczne GUS, w tym Rocznik Statystyczny za 2020, 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. Źródła obowiązkowe: Rocznik statystyczny GUS za 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. Źródła: statystyczne GUS, w tym Rocznik Statystyczny za 2020, 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego. Wybrane akty prawne (sygnalizowane na zajęciach): Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy. Dz. U. 2020, poz. 667. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz. U. 2019 r., poz. 1172. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dz. U. 2022, poz. 690. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 stycznia 2021 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności. Dz. U. 2021, poz. 179. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach; Warunki zaliczenia: 1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność); 1 ECTS, nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin, w tym zajęcia kontaktowe 15 godzin. nakład pracy 15 godzin na przygotowanie się do zajęć, lektury, przygotowanie do zaliczenia. Link do aplikacji w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a10f9bc63ac0e41bc8096a6b29969a850%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=835ffcbf-662f-4815-85ba-6673e3751ac8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody poszukujące. |
W cyklu 2021L:
1 ECTS, nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin, w tym zajęcia kontaktowe 15 godzin. nakład pracy 15 godzin na przygotowanie się do zajęć, lektury, zaliczenie przedmiotu. Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: