Pedagogika społeczna PS-3F-PSP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ed8d532c6324236ad7a9e3d9ec25f3c%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd2ac68c-69ed-44ce-8cac-21388c92ceb9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_kBNMMlVlLbgw30b--Jpcft3LdJZ8F72SEUIz3LRVxg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c27dc16-dc51-4bf5-91de-393227fa4db4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021L)
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki.
2. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI).
3. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie.
W cyklu 2020L:
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: |
W cyklu 2021L:
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. Program uwzględnia trzy grupy tematyczne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę o znaczeniu pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z pracą socjalną.
Zna wybrane koncepcje człowieka powstałe na gruncie pedagogiki społecznej.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność rozpoznawania, definiowania i analizowania zmian zachodzących w środowisku wychowania (w rodzinie, w szkolne, w środowisku lokalnych, w różnorodnych instytucjach wychowawczych).
Potrafi rozpoznawać układ wielorakich sił, kapitałów, potencjałów i zasobów służących wspieraniu rozwoju jednostek i grup, zna metody i formy pracy; umie wnikliwie analizować sytuacje wychowawcze i kreatywnie budować projekty oraz programy pracy, zwłaszcza z dzieckiem i rodziną.
Potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień z pedagogiki społecznej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu pracownika socjalnego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls1.
2. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wybrane hasła: pedagogika społeczna, opieka pedagogiczna, wsparcie społeczne, środowisko i in.
3. E. Jarosz, Obywatelstwo dzieci - oblicza dyskursu. Pedagogika Społeczna 2014, nr 3
4. E Januszewska, Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Toruń 2010, Wyd. Marszałek
5. J. Modrzewski, Prizonizacja przestrzeni społecznej. Między praktyką zniewalania a mirażem bezpieczeństwa osobistego. Pedagogika Społeczna 2014 nr 3
6. T. Pilch, Pedagogika społeczna w świecie nieprzyjaznych doktryn i praktyk politycznych
7. W.Theiss, Radlińska. Wyd II, 1996 Wyd. Żak
8. Raporty, diagnozy
Literatura do zajęć i literatura uzupełniająca:
Aktywne społeczności II. Zmiana społeczna- dostępne w internecie
Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. Tożsamość, Człowiek, Edukacja, 2011 nr 3
Henderson P. , Rozwój społeczności lokalnych: rys historyczny, w: P. Pitchford i Henderson P., Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej. Dostępna w internecie
Kaufmann, J. C. . Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Warszawa 2004. Oficyna Naukowa
Kawula St., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007
Kulesza M, Konstruktywistycze i socjoekologiczne korzenie poradnictwa i diagnozy psychopedagogicznej zorientowanej na zasoby. Pedagogika społeczna 2012 nr 3
Mendel M., Miejsca, które wykluczają. Miejskie geometrie władzy i ich edukacyjne przekształcanie, w: Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013
Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Wyd. Impuls, Kraków 2013
Muszyńska J., Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Wyd. إ»ak, Warszawa 2014 (wybrane rozdziały)
Muszyńska J., Od regionu do lokalności - ku społeczeństwu obywatelskiemu. Pedagogika Społeczna 2012, nr 1
Nowosad I, Mortag I., Ondrackova J. (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Zielona Góra 2010, Wyd. UZ
Odrowąż-Coates A., Saudyjskie osiedla grodzone a podziały społeczne. Pedagogika Społeczna 2012, nr 2
Orzechowska G. Aktualne problemy gerontologii społęcznej, Olsztyn, 2001, rzodział 1.
Perkowska-Klejman A., Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, 2013 nr 1
Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A., Opieka i wychowanie w szkole zintegrowanej ze środowiskiem - między starą a nową perspektywą, Pedagogika Społeczna, 2014, nr 1
Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Red. D.Trawkowska, Toruń 2011. Wyd. Akapit
Praca socjalna jako edukacja ku zmianie, red. M. Mendel B. Skrzypczak, wybrane fragmenty. Dostępne w internecie
Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. Edukacyjno-środowiskowe determinanty interwencji publicznej, fragmenty – dostępne w internecie.
Smolińska-Theiss B., Korczakowskie narracje pedagogiczne. Warszawa 2013, Wyd. Impuls
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014
Smolińska-Theiss B., Z tradycji badan nad nierównościami edukacyjnymi. Od Społecznych przyczyn powodzeń i niepowodzeń szkolnych do współczesnych badan nad zróżnicowaniem w oświacie. W; Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji Red.; A.Gromkowska-Melosik, M.J. Szymański. Poznań 2014. Wyd. UAMW. J.
Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008, IPSiR UW.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Zarys problematyki. Kraków 2004, rozdziały 1, 7.
Theiss W., Radlińska. Wyd. II., Warszawa 1997, Wyd. إ»ak.
Theiss M., Kapitał społeczny środowiska lokalnego - pojęcia i problemy., w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, (red.) W. Theiss, B, Skrzypczak, Warszawa 2006
Theiss, M., 2003. Kapitał społeczny w polityce społecznej - w poszukiwaniu definicji.. Problemy polityki społecznej. Studia i dyskusje, nr 5, ss. 51-56.
Theiss, W. (red.). 2000. Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "إ»ak".
Val T., Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, dostępne w internecie.
Wiatr M., Rodzina jako środowisko uczące się, Pedagogika Społeczna 2013 nr 2 ss.7-22
Wiatr M., Przemiany rodzicielskiej refleksyjności, Przegląd Pedagogiczny, 2013, nr 2, ss. 9-18
Wilkinson R., Pickett K.. Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011
Załuska M., J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998
Zych A. Leksykon gerontologii, Kraków 2010 (wybrane hasła)
Wybrane raporty: Kapitał intelektualny Polaków, 2008, Przemoc nad dzieckiem, Diagnoza społeczna...
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: