Podstawy psychologii PS-3F-PPY
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
W cyklu 2022Z:
TEMAT 1 |
W cyklu 2022Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki; zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii; zna na poziomie podstawowym metody badań stosowane w psychologii;
posiada wiedzę z zakresu wybranych psychologicznych koncepcji człowieka;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;
Umiejętności
potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi w ramach programu studiów, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;
potrafi komunikować się i pracować indywidualnie, jak i w grupie; umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, systematycznie doskonali swój warsztat pracy;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi;
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja
NAKŁADY PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe: 30 godzin
Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 45 godzin
Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
W cyklu 2022Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA POMOCNICZA |
W cyklu 2022Zn:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: