Praca socjalna z osobami doświadczającymi przemocy domowej PS-3F-PPD
Treści programowe:
1. Definicja przemocy domowej i jej klasyfikacja
2. Przyczyny przemocy domowej
3. Skutki przemocy domowej
4. Procedura „Niebieskiej Karty.
5. Metody pracy socjalnej z osobami doświadczającymi przemocy
6. Praca ze sprawcą przemocy
7. Zróżnicowania społeczne i ryzyko stygmatyzacji osób dotkniętych przemocą– Analiza jak ubóstwo, marginalizacja oraz inne czynniki społeczne wpływają na ryzyko przemocy domowej oraz postrzeganie osób nią dotkniętych.
8. Praca socjalna w kontekście współpracy interdyscyplinarnej
9. Etyka w pracy socjalnej z osobami doświadczającymi przemocy
10.Stygmatyzacja i marginalizacja osób doświadczających przemocy: Jak przeciwdziałać i wspierać? – Analiza procesu stygmatyzacji osób dotkniętych przemocą oraz praktyczne metody pracy nad redukcją tego zjawiska w pracy socjalnej.
W cyklu 2024Z:
Treści programowe:
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe związane z występowaniem przemocy oraz pracą socjalną z osobami jej doświadczającymi; posiada wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin i mające wpływ na postrzeganie rodziny, w której występuje przemoc;
Umiejętności
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji osób i rodzin, w których występuje przemoc, wykorzystując wiedzę o etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej oraz opracować rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z pracą socjalną z osobami doświadczającymi przemocy;
przestrzega zasad etyki zawodowej; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie osób doświadczających przemocy; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania;
2. Aktywność na zajęciach
3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat.
4. Kolokwium końcowe pisemne (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte). Zaliczenie z przedmiotu otrzymuje osoba, które uzyskała 50% punktów + 1.
Nakład pracy:
Kontakt bezpośredni - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 15 godzin
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin
Literatura
Literatura:
Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.
Iwaniec D., Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie,
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002,.
Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Fronczyk K., Sacewicz M., 1999, Alkohol, przemoc, agresja, „Alkohol i Nauka” nr 1/2001.
Ackerman R.J., Pickering S.E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich–Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Domińczak A., Przemoc wobec kobiet w rodzinie. Niezbędnik pracowników schronisk, Centrum Praw Kobiet, Warszawa 2008.
Ewaluacja lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – doświadczenia dotyczące sposobów pomagania I nasilenia stresu pourazowaego (PTSD) z perspektywy osób dotkniętych przemocą w rodzinie – Raport z badania, Warszawa 2013.
Browne K., Herber M., Zapobieganie przemocy w rodzinie, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.
Brzezińska A. Jak rodzi się agresja? w: Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, A. Brzezińska, E. Honorowska (red.), Warszawa 2007.
Akty prawne:
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, Dz. U. z 2024 r. poz. 424. 834.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. z 2024 r. poz. 177, 742 i 743, 858.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" Dz.U. 2023, póz. 1870.
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r.o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2023 poz. 1606, rozdział 4b,
Standardy ochrony małoletnich
Strony internetowe:
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" www.niebieskalinia.pl
Centrum Praw Kobiet www.cpk.home.pl
Instytut Psychologii Zdrowia PTP www.psychologia.edu.pl
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych www.parpa.pl
Fundacja Mederi-pomóżdzieciom www.free.ngo.pl/mederi
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: