Pomoc postpenitencjarna PS-3F-POO
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych.
Kara pozbawienia wolności i jej cele.
Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych.
Polskie koncepcje resocjalizacyjne: A. Bałandynowicza, W. Ambrozika, T. Zacharuk, M. Konopczyńskiego.
Programy resocjalizacyjne i readaptacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych.
Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego stosowane w społecznej readaptacji skazanych (nauka, praca).
Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym jednostki penitencjarne.
Rola środowiska lokalnego w procesie readaptacji społecznej i zawodowej osób skazanych: jednostki organizacyjne pomocy społecznej, kościoły i związki wyznaniowe; organizacje pozarządowe; kuratorska służba sądowa.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej;
zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej;
Umiejętności
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnie zaproponować rozwiązania ułatwiające proces readaptacji społecznej i zawodowej osobom opuszczającym jednostki penitencjarne;
potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne;
Kompetencjespołeczne
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania;
- nieobecność na większej liczbie zajęć wymaga jej zaliczenia poprzez lekturę tekstu i rozmowę na jej temat w ramach dyżuru.
2. Aktywność na zajęciach
3. Kolokwium końcowe pisemne (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte). Zaliczenie z przedmiotu otrzymuje osoba, które uzyskała 50% punktów + 1.
Nakład pracy:
Kontakt bezpośredni - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 15 godzin
Przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.
Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf.
Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192.
Literatura uzupełniająca:
Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing.
Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czasopismo Probacja oraz The Prison Systems Review
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: