Projekt badawczy PS-3F-PBA
TREŚCI PROGRAMOWE
Etapy procesu badawczego. Problematyka i cel badań. Wybór metody badawczej. Przygotowanie narzędzia badawczego – praca grupowa. Realizacja badań. Opracowywanie wyników badań. Przygotowanie raportu z badań. Prezentacja raportu z badań w programie Power Point.
W cyklu 2024Z:
Wprowadzenie w problematykę zajęć |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna metodologię badań naukowych, co umożliwia realizowanie projektów badawczych z obszaru pracy socjalnej oraz interpretację wyników;
ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej w sytuacji prowadzenia badań społecznych;
zna zasady etyki zawodowej w odniesieniu do prowadzenia badań społecznych;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i w oparciu o nią formułować i rozwiązywać różne problem badawcze, stosować właściwe metody oraz narzędzia badawcze;
potrafi przygotować raport z przeprowadzonych badań;
potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w zespole realizując badania społeczne;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, realizując projekty badawcze;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, realizując badania społeczne; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne napotykane na różnych etapach procesu badawczego;
Kryteria oceniania
warunkiem zaliczenia jest
1) obecność na zajęciach
2) aktywny udział w pracach zespołu badawczego na wszystkich etapach przygotowania, realizacji badań i przygotowania raportu
3) przeprowadzenie ankiet z respondentami
4) przeprowadzenie wywiadu i przygotowanie transkrypcji wywiadu
5) przygotowanie fragmentu raportu z badań ilościowych
6) przygotowanie fragmentu raportu z badań jakościowych
Przygotowane fragmenty raportów podlegają ocenie, a ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z obu raportów
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010
D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022
K. Żegnałek, Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010, s. 111-124.
G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, 1999
Uwagi
W cyklu 2024Z:
metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, praca w grupie, burza mózgów, metody oparte na działaniu - realizacji badań, prezentacja multimedialna |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: