Metody badań społecznych PS-3F-MBS
TREŚCI PROGRAMOWE
Definicja poznania: prawda i błędy poznawcze; źródła poznania: zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna; kulturowe aspekty poznania; specyfika poznania społecznego; badania jakościowe i ilościowe; techniki badawcze. Problem triangulacji; etyka badań naukowych; geneza podziału metod badawczych – paradygmat pozytywistyczny, paradygmat humanistyczny; metody ilościowe w badaniach społecznych; metody jakościowe w badaniach społecznych; obszary badawcze w pomocy społecznej. Etapy procesu badawczego; użyteczność badań w pomocy społecznej: źródła informacji/danych w badaniach o pomocy społecznej; zagadnienia etyczne w badaniach społecznych.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2024Z:
Przedmiotem zajęć są metody badań społecznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna metodologię badań naukowych; zna procedurę realizacji projektów badawczych z obszaru pracy socjalnej;
Umiejętności
umie wykorzystywać nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane pochodzące z badań;
potrafi posługiwać się standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy i podejmowanych badań;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy dotyczącej metod badań społecznych w rozwiązywaniu problemów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego;
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Egzamin ustny. Zaliczenie ćwiczeń w zależności od liczebności grup- praca zaliczeniowa albo zaliczenie ustne.
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.
R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985,
W cyklu 2020Z:
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. |
W cyklu 2024Z:
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
metoda dydaktyczna- praca zdalna |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne wykorzystane podczas zajęć: prezentacja multimedialna, analiza wybranych tekstów źródłowych, Liczba punktów ECTS: 2 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: