Kulturowe aspekty problemów społecznych i pracy socjalnej PS-3F-KAP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie kultury.
2. Socjalizacja i asymilacja kultury.
3. Grupa kulturowa - ujęcie Floriana Znanieckiego.
4. Konflikt kulturowy i współistnienie kultur.
5. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia Halla i Trompenaarsa.
6. Kultury różnych klas społecznych
7. Kultura wsi i kultura miasta.
8. Kultury pokoleniowe.
9. Pojęcie subkultury.
10. Subkultury dewiacyjne.
11. Migracja a zróżnicowanie kultur.
12. Zróżnicowanie kultur w kontakcie interpersonalnym.
13. Zróżnicowanie kultur w pracy zawodowej.
14. Zróżnicowanie kultur w pracy socjalnej.
W cyklu 2020Z:
1. Pojęcie kultury. |
W cyklu 2021Z:
1. Pojęcie kultury. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna wybrane koncepcje kultury i zróżnicowania kulturowego.
Posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii oraz brać udział w debacie.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się związane z problematyką kulturowych aspektów problemów społecznych i pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego w aspekcie kontaktów związanych z komunikacją międzykulturową.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z poszanowaniem kultury własnej i innych kultur.
Kryteria oceniania
Wymagania- obecność i aktywność na zajęciach,. W zależności od wielkości grup.albo zaliczenie ustne albo praca zaliczeniowa.
Literatura
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007.
E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 2004
A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002.
W cyklu 2020Z:
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. |
W cyklu 2021Z:
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: