Zagrożenia mediów cyfrowych PE-3S-ZMC
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrzeni dziejów. Charakterystyka zagrożeń cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń mediów cyfrowych.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media cyfrowe.
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy podczas korzystania z mediów cyfrowych.
- Zna podstawowe prawne aspekty związane z zagrożeniami mediów cyfrowych.
Umiejętności - Potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania podstawowych działań profilaktycznych.
Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym związanych z zagrożeniami mediów cyfrowych.
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji multimedialnej, zaprezentowanie jej i ocena.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014
2.Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków, 2015
3.Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków,2015
4. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Rodzic, nauczyciel, dziecko w przestrzeni wirtualnej Wydawnictwo Impuls, APS i NASK, Kraków, 2018
Literatura uzupełniająca:
1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009
2. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007
3. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] M. Tanaś, Kultura i język mediów, (red.), Impuls, Kraków, 2007
4. Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S., Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wyd. WSGE, Józefów 2013
5. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków 2016.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa 1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Difin, Warszawa, 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Szmigielska B., (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: