Podstawowe zagadnienia sztuki plastycznej PE-3S-ZAP
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Kulturotwórcze znaczenie sztuki, dziedziny sztuk plastycznych.
2. Charakterystyka rozwoju rysunkowego dziecka; formy ekspresji plastycznej w twórczości dziecka.
3. Rola twórcy i odbiorcy dzieła sztuki, zagadnienia twórczości i odtwórczości.
4. Inspirujące style, kierunki i konwencje w sztuce.
5. Kontakt z dziełem sztuki, współczesne formy rejestracji i ewaluacji.
6. Sztuka konceptualna, sztuka społeczna, zagadnienia treści i formy.
7. Warsztat plastyczny, techniki plastyczne – klasyfikacja.
8. Współpraca z ośrodkiem kultury, społecznością lokalną, organizacja wydarzeń artystycznych.
9. Realizacje praktyczne i ndywidualne i zespołowe, analiza wykonanych prac plastycznych.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze.
Umiejętności
Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki i interpretuje je, wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową.
Potrafi animować aktywność i twórczość uczniów, wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką.
Kompetencje społeczne
Rozumie znaczenie i ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej.
Kryteria oceniania
Konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe.
Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Kryteria oceny
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstawowych zagadnień sztuki plastycznej, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień
Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia na TEAMSie. Prace twórcze oraz prace pisemną powstałe w ramach ćwiczeń proszę o zamieszczenie w formie elektronicznej na TEAMSie w katalogu Zaliczenie.
Literatura
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, WSH, Łódź 2009.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wyd. PK INSEA, Warszawa 1995.
Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005.
Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Arkady, Warszawa 1989
Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994.
Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
Monkiewicz W., Rzeźnik G, Wojdam., Zarządzanie cyklem projektu. Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa 2009.
Necka E., Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1998.
Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wyd. Ossolineum. Wrocław 1988
Uwagi
W cyklu 2023L:
Konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: