Podstawowe zagadnienia sztuki muzycznej PE-3S-ZAM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Muzyka i jej funkcja kulturotwórcza. Podstawowe pojęcia muzyczne. Sztuka muzyczna różnych okresów (starożytność, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, współczesność). Struktura muzyczna i jej elementy. Interpretacja w muzyce. Formy muzyczne i ich identyfikacja. Twórca i słuchacz – dialog poprzez sztukę. Aktywizacja dzieci, młodzieży i dorosłych z wykorzystaniem sztuk muzycznych.
W cyklu 2020L:
Przedmiot ukierunkowany jest na poznawanie treści muzycznych poprzez aktywność intelektualną, sensoryczną, głosową i ruchową, zmierzającą do zdobycia wiedzy, umiejętności, kreatywności i kompetencji społecznych niezbędnych dla funkcji animatora kulturalno oświatowego. Wiedza - poszerzanie i porządkowanie, w zakresie różnych obszarów sztuki muzycznej, pozwalające na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w niej występujących, zarówno w muzyce elementarnej jak i dziełach o wysokim nasyceniu artystycznym. Są to: Umiejętności - niezbędne do postrzegania wyizolowanych zjawisk muzycznych, percepcji dzieł muzycznych w całej ich złożoności, odtwarzania z zapisu nutowego nieskomplikowanych przebiegów rytmicznych i rytmiczno melodycznych, interpretacji opisowej i wykonawczej, pobudzania odtwórczej i twórczej kreatywności indywidualnej i grupowej. Kompetencje społeczne - budowanie przekonania o wartości wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej w oparciu o doświadczenia zdobywane podczas ćwiczeń omawianego przedmiotu. Aktywność stanowiąca bazę wiedzy, umiejętności i kompetencji obejmuje: |
W cyklu 2023L:
Przedmiot ukierunkowany jest na poznawanie treści muzycznych poprzez aktywność intelektualną, sensoryczną, głosową i ruchową, zmierzającą do zdobycia wiedzy, umiejętności, kreatywności i kompetencji społecznych niezbędnych dla funkcji animatora kulturalno oświatowego. Wiedza - poszerzanie i porządkowanie, w zakresie różnych obszarów sztuki muzycznej, pozwalające na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w niej występujących, zarówno w muzyce elementarnej jak i dziełach o wysokim nasyceniu artystycznym. Są to: Umiejętności - niezbędne do postrzegania wyizolowanych zjawisk muzycznych, percepcji dzieł muzycznych w całej ich złożoności, odtwarzania z zapisu nutowego nieskomplikowanych przebiegów rytmicznych i rytmiczno melodycznych, interpretacji opisowej i wykonawczej, pobudzania odtwórczej i twórczej kreatywności indywidualnej i grupowej. Kompetencje społeczne - budowanie przekonania o wartości wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej w oparciu o doświadczenia zdobywane podczas ćwiczeń omawianego przedmiotu. Aktywność stanowiąca bazę wiedzy, umiejętności i kompetencji obejmuje: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki muzycznej, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze.
Umiejętności
Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki muzycznej i interpretuje je, wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową.
Potrafi animować aktywność i twórczość uczniów, wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką muzyczną.
Kompetencje społeczne
Rozumie znaczenie i ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej.
Kryteria oceniania
ZADANIA DO ZALICZENIE PRZEDMIOTU
1. Test z teorii muzyki - Umiejętności czytania nut w kluczu wiolinowym i basowym z uwzględnieniem tonacji utworu.
Wysłuchanie wskazanych utworów z różnych epok - począwszy od renesansu, a skończywszy na muzyce współczesnej- pisemne przedstawienie analizy formy tych utworów oraz własnych odczuć estetycznych i emocjonalnych - dotyczy przynajmniej trzech utworów. Praca powinna być napisana na 1-2 str. formatu A4.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. WSiP, Warszawa.
Stadnicki A. (2017). Tańce polskie w zapisie partyturowym. APS, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Dąbrowska G. (1991). Tańcujże dobrze. WSiP, Warszawa.
Stadnicki A. (2014). Przegląd retrospektywny – DVD. APS, Warszawa.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. WSiP, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Dąbrowska G. (1991). Tańcujże dobrze. WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Stadnicki A. (2017). Tańce polskie w zapisie partyturowym. APS, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Dąbrowska G. (1991). Tańcujże dobrze. WSiP, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Materiały do prowadzenia edukacji zdalnej są przesyłane drogą mailową. oraz przez Platformę mTeams ZADANIA DO ZALICZENIE PRZEDMIOTU 1. Test z teorii muzyki - Umiejętności czytania nut w kluczu wiolinowym basowym z uwzględnieniem tonacji utworu. Wysłuchanie wskazanych utworów z różnych epok - począwszy od renesansu, a skończywszy na muzyce współczesnej- pisemne przedstawienie analizy formy tych utworów oraz własnych odczuć estetycznych i emocjonalnych - dotyczy przynajmniej trzech utworów. Praca powinna być napisana na 1-2 str. formatu A4. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: