Wyzwania opieki nad seniorem PE-3S-WYS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apgPauw4rgn6yxAp9P8kXNavGf2FaLDjKAijPM9Aeyv01%40thread.tacv2/conversations?groupId=ae4214a8-3662-43e1-9118-064eaee66cb6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3alLGzqj3T1Zag2oMiUcQN5vZO4lKtlgLWeu1KO2WGrVk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=120f3470-52f3-4c08-b478-e7c3bfb1e107&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Najczęstsze choroby okresu starości tzn. Choroba Alzheimera, demencja starczą, choroba Parkinsona, reumatyzm, zaburzenia widzenia, zaburzenia słuchu. Charakterystyka okresu starości (na podstawie tekstów), wyzwania opiekuńcze rodziny człowieka starego, charakterystyka modeli opieki nad ludźmi starymi, a także rodzaje i zakres wsparcia człowieka starego, teorie dotyczące starości, starzenia się, modeli niepełnosprawności oraz teorie wychowania do starości, charakterystyka instytucji opiekuńczych dla osób starszych, specyfika pracy z człowiekiem starym, zarówno z tym który starzeje się prawidłowo jak i tym który cierpi na charakterystyczne choroby okresu starości, różne formy aktywizacji seniorów.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022L:
1. Osoby starsze w Polsce – raport GUS. |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE:
|
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat okresu starości, chorób starczych, wyzwań związanych z opieką nad osobą starszą, modeli opieki nad ludźmi starymi, rodzajów i zakresu wsparcia człowieka starego, form aktywizacji ludzi starych. obejmującą kluczowe zagadnienia.
- Zna teorie dotyczące starości, starzenia się, modele niepełnosprawności oraz teorię wychowania do starości.
- Ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań okresu starości.
- Ma wiedzę na temat różnych form wsparcia człowieka starego, zarówno w przypadku osób wymagających opieki i wsparcia jak i tych u których proces starzenia się przebiega prawidłowo.
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze edukacji umożliwiającą założenie i prowadzenie ośrodków wsparcia dziennego dla seniorów.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i gerontologii w celu analizy złożonych problemów człowieka starego o charakterze edukacyjnym, opiekuńczym, kulturalnym, pomocowym i terapeutycznym.
- Potrafi diagnozować i projektować działania praktyczne odnoszące się do człowieka starego i jego rodziny.
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych.
- Potrafi dobierać środki i metody pracy z seniorami w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, opiekuńczych i edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości człowieka starego.
- Potrafi animować prace nad rozwojem seniorów uczęszczających na zajęcia, które odbywają się m.in. w domach dziennego pobytu, domach pomocy społecznej.
- Potrafi wspierać samodzielność seniorów w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
- Potrafi sprawnie porozumiewać się z człowiekiem starym i jego rodziną przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych.
- Potrafi nawiązać współpracę i podjąć prawidłową komunikację ze specjalistami, w tym z pracownikiem socjalnym, psychologiem, rehabilitantami, terapeutami zajęciowymi, w zakresie pedagogiki i gerontologii w celu holistycznej pomocy człowiekowi staremu.
- Potrafi również nawiązać współpracę z rodziną człowieka starego w celu jego aktywizacji podczas pobytu poza instytucją opiekuńczą.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanej z pracą z seniorami i ich rodzinami. Jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści przez człowieka starego, w szczególności na zajęciach Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
- Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego związanego z gerontologią społeczną.
- Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec osób starszych i ich rodzin, dla których dobra stara się działać.
- Wyraża taką postawę w środowisku specjalistów, którzy pracują z ludźmi starymi.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga i gerontologa społecznego.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Boss P. (2011). Kochając osobę z demencją. Jak znaleźć nadzieję, zmagając się ze stresem i żalem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Źródła internetowe: |
W cyklu 2021Ln:
1. Boss P. (2011). Kochając osobę z demencją. Jak znaleźć nadzieję, zmagając się ze stresem i żalem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Źródła internetowe: |
W cyklu 2022L:
Literatura: Źródła internetowe: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura: Źródła internetowe: |
W cyklu 2023L:
Literatura: Źródła internetowe: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: Źródła internetowe: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: WYMAGANIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: WYMAGANIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: WYMAGANIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: WYMAGANIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: