Wprowadzenie do wiedzy o kulturze PE-3S-WWK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe. Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a„komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.
W cyklu 2020L:
Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna. |
W cyklu 2021L:
Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna. |
W cyklu 2022L:
Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna. |
W cyklu 2023L:
Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej isymbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.
Ma wiedzę okulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym.
Ma świadomość znaczenia kultury oraz rozwoju kulturowego i kulturalnego człowieka w i dla działalności pedagogicznej.
Umiejętności
Potrafi precyzyjnie definiować elementarne pojęcia dotyczące kultury oraz swobodnie porusza się w tematyce kulturowych podstaw edukacji.
Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego.
Kompetencje społeczne
Dostrzega potrzebę permanentnego analizowania rzeczywistości kulturowo-społecznej, a w związku z tym także samodzielnego poszukiwania wiedzy.
Kryteria oceniania
1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów.
2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte.
3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.
Literatura
J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;
F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;
C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;
R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;
A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);
M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);
A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);
H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,
F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).
C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013
R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010
R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010
Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.
R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)
A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006
Filmografia:
Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)
Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)
, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)
Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974)
W cyklu 2020L:
C. Jencks, Kultura, Poznań 1995; R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009; A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.); M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.); A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.); R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010 Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003 A. |
W cyklu 2021L:
C. Jencks, Kultura, Poznań 1995; |
W cyklu 2022L:
J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; Filmografia: |
W cyklu 2023L:
J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. Filmografia: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
2 pkt ETCS Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
2 pkt ETCS Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: