Wybrane modele pracy z dzieckiem i rodziną - 2 PE-3S-WRD2
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy pracy opiekuńczej, wychowawczej i socjalnej z rodziną w potrzebie, różnorodne metody pomocy rodzinom w obszarze opiekuńczo-wychowawczym w szkole i w środowisku, podstawowa wiedza o wybranych działaniach takich jak m.in. asystentura rodziny, mediacja rodzinna, praca asystenta rodziny, modele, funkcje i etapy pracy asystenta rodziny; wiedza na temat okoliczności, zasad, warunków potrzebnych do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych oraz roli mediatora.
W cyklu 2021Z:
Treści składające się na przedmiot obejmują 4 moduły: Moduł I: Zagadnienia wstępne Moduł II: Udzielanie pomocy w środowisku rodzinnym Moduł III: Działania w środowisku lokalnym/ w placówce oświatowej Moduł IV: Zagadnienia końcowe |
W cyklu 2021Zn:
OPIS: Treści składające się na przedmiot obejmują 4 moduły: II. Udzielanie pomocy w środowisku rodzinnym - metody pomocy rodzinom w obszarze opiekuńczo-wychowawczym w szkole i w środowisku, asystentura rodziny, socjoterapia; podstawowe narzędzia: słuchanie, parafrazowaniem zadawanie pytań, udzielanie wspierającej odpowiedzi; diagnozowanie problemów; modele udzielania pomocy; interwencja kryzysowa; mediacja rodzinna; sprawiedliwość retrybutywna a naprawcza; podejścia skoncentrowane na rozwiązaniach; podstawy dialogu motywującego (5h) III. Działania w środowisku lokalnym/ w placówce oświatowej - metody aktywizujące, metoda projektów, rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci i inspirowanie do uczenia się przez całe życie, animowanie prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych; budowanie koalicji instytucjonalnej wokół rodziny problemowej; zasady doboru metod pracy opiekuńczo-wychowawczej do sytuacji problemowej, ocena przydatności metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; tworzenie rozwiązań konkretnych problemów pedagogicznych, prognozowanie przebiegu rozwiązywania problemów pedagogicznych i skutków planowanych działań. IV. Zagadnienia końcowe (1h) |
W cyklu 2022Z:
Moduł I: Zagadnienia wstępne Moduł II: Udzielanie pomocy w środowisku rodzinnym Moduł III: Działania w środowisku lokalnym/ w placówce oświatowej Moduł IV: Zagadnienia końcowe |
W cyklu 2022Zn:
Treści składające się na przedmiot obejmują 4 moduły: I. Zagadnienia wstępne (podstawy pracy opiekuńczej, wychowawczej i socjalnej z rodziną w potrzebie) (1h) II. Udzielanie pomocy w środowisku rodzinnym - metody pomocy rodzinom w obszarze opiekuńczo-wychowawczym w szkole i w środowisku, asystentura rodziny, socjoterapia; podstawowe narzędzia: słuchanie, parafrazowaniem zadawanie pytań, udzielanie wspierającej odpowiedzi; diagnozowanie problemów; modele udzielania pomocy; interwencja kryzysowa; mediacja rodzinna; sprawiedliwość retrybutywna a naprawcza; podejścia skoncentrowane na rozwiązaniach; podstawy dialogu motywującego (5h) III. Działania w środowisku lokalnym/ w placówce oświatowej - metody aktywizujące, metoda projektów, rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci i inspirowanie do uczenia się przez całe życie, animowanie prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych; budowanie koalicji instytucjonalnej wokół rodziny problemowej; zasady doboru metod pracy opiekuńczo-wychowawczej do sytuacji problemowej, ocena przydatności metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; tworzenie rozwiązań konkretnych problemów pedagogicznych, prognozowanie przebiegu rozwiązywania problemów pedagogicznych i skutków planowanych działań. IV. Zagadnienia końcowe (1h) |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o opiekuńczej, wychowawczej i socjalnej pracy z dzieckiem i rodziną.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej w rodzinie i w szkole.
- Zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym metody aktywizujące; metodę projektów; zasady doboru metod pracy opiekuńczo-wychowawczej typowych dla danego rodzaju zajęć.
Umiejętności
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
- Potrafi skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne.
- Przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
- Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród wychowanków i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
wykład z prezentacją, ćwiczenia praktyczne, analiza literatury
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Warunki zaliczenia: obecność, samodzielna analiza tekstów do ćwiczeń i aktywny udział w zajęciach, ocena prac wykonywanych indywidualnie oraz w grupach podczas zajęć, ocena pracy pisemnej zaliczeniowej.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów, WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA: |
W cyklu 2022Z:
Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów, WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2022Zn:
Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów, WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2023Z:
Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów, WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2023Zn:
Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów, WSiP, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Kod do Zespołu Teams: |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja, metoda pracy z tekstem, metoda ćwiczeń, metoda "uczenie się poprzez słuchanie", analiza studium przypadku. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, metoda pracy z tekstem, metoda ćwiczeń, metoda "uczenie się poprzez słuchanie", analiza studium przypadku. |
W cyklu 2023Z:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
W cyklu 2023Zn:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Metody kształcenia: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: