Warsztat pracy pedagoga szkolnego PE-3S-WPS
TREŚCI PROGRAMOWE
Zadania pedagoga szkolnego – rola pedagoga we współczesnej szkole (pedagog jako doradca, terapeuta, mediator, opiekun, inicjator, konsultant, koordynator, animator, innowator), obszary działalności. Warsztat pracy – rozumienie pojęcia - aspekty materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy pedagoga; dokumentacja pracy pedagoga. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowane w szkole skierowane do rodziców, uczniów, nauczycieli. Współpraca między pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami. Współpraca między pedagogiem szkolnym a rodzicami i uczniami ( pomoc psychologiczno – pedagogiczna, wspieranie samorządności uczniowskiej, aktywności społecznej, podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnych). Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym, z instytucjami i organizacjami, które służą pomocą dziecku i rodzinie, sądem rodzinnym, policją, z wszelkimi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi.
W cyklu 2021L:
1. [22.02.2022] Wprowadzenie – w gabinecie pedagoga. |
W cyklu 2022L:
1. Wprowadzenie – w gabinecie pedagoga. |
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie – w gabinecie pedagoga. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zadań pedagoga szkolnego oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznych jakie świadczy.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów oraz uczniów szczególnie uzdolnionych.
- Zna wybrane metody i techniki wykorzystywane w pracy pedagogicznej.
- Jest świadomy złożoności szkolnego środowiska oraz jego roli w systemie edukacji.
- Potrafi analizować środowisko szkolne z perspektywy pedagoga, który współpracuje z wieloma podmiotami (rodzice, nauczycieli, instytucje zewnętrzne).
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
- Potrafi interpretować problemy edukacyjne swoich podopiecznych oraz podejmować działania wynikające z rozporządzeń dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Organizuje własny warsztat pracy, gromadząc bibliografię, potrzebne dokumenty i materiały, które krytycznie ocenia pod kątem przydatności do pracy zawodowej.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Rozumie istotę roli pedagoga szkolnego, jego znaczenie we współczesnej szkole.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. |
W cyklu 2022L:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. |
W cyklu 2023L:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: - prezentacja studentów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: - prezentacja studentów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: - prezentacja studentów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: