Wprowadzenie do pedagogiki pracy PE-3S-WPR2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy. Obszary i działy problemowe odnoszące się dorelacji człowiek - wychowanie - praca. Miejsce pedagogiki wśród nauk o wychowaniu i o pracy. System pojęciowy pedagogiki pracy, w tym: praca, zawód, praca zawodowa, kwalifikacje i kompetencje zawodowe, kształcenie zawodowe oraz dokształcanie i doskonalenie zawodowe. Procesy wychowania przez pracę, do pracy i w toku pracy. Klasyfikacje zawodów. Egzaminy zawodowe. Europejska i polska rama kwalifikacyjna. Standaryzacja kwalifikacji i kompetencji zawodowych. Zintegrowany System Kwalifikacji Zawodowych. System kształcenia zawodowego w Polsce w latach 1999-2017. Reforma systemu kształcenia zawodowego w naszym kraju w 2017 roku.
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD 1. Przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki pracy w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Opanował istotę głównych terminów wchodzących w skład systemu pojęciowego pedagogiki pracy.
Posiada skonkretyzowaną wiedzę o specyfice i procesach kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Zna system kształcenia zawodowego w Polsce.
Opanował podstawową wiedzę z zakresu standaryzacji kwalifikacji zawodowych w UE i naszym kraju.
Ma uszczegółowioną wiedzę ouczestnikach działalności pedagogicznej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów.
Zna podstawy teoretyczne odnoszące się do relacji człowiek -wychowanie - praca.
Umiejętności
Potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę dokonać własnej oceny systemu przygotowania kadr dla gospodarki i sugerować własne działania naprawcze.
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy do analizy i interpretacji problemów pedagogicznych w obszarze kształcenia zawodowego i przygotowania człowieka dopracy.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, konsultacje: 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: