Warsztat pracy pedagoga-wychowawcy - 2 PE-3S-WPE2
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój umiejętności pracy z grupą, działanie z grupą i w grupie z konstruktywnym prowadzącym zajęcia integracyjne z grupą, przedstawienie metody projektu edukacyjnego, samorządność uczniów, wolontariat, organizacja pomocy rówieśniczej, mediacji rówieśnicze, warsztaty kreatywności, sztuka asertywnego porozumiewania się (uważne słuchanie, dyskutowanie, komunikacja bez agresji), sposoby rozwiązywania dylematów społecznych i moralnych, współpraca i negocjacje (relacje oparte na współpracy i wzajemnym szacunku), zastosowanie technologii informacyjnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania i kształcenia, wie, jak dobrać odpowiednie do celów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych odpowiednie metody pracy.
- Wykorzystując wiedzę z zakresu biologii i psychologii rozwojowej wie jakie tematy sprawdzą się w pracy z grupą będącą w określonym wieku.
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, kierujących nimi prawidłowości i możliwych zakłóceń - wiedzę tą potrafi odnieść do specyfiki wykorzystywanych zajęć tak, by usprawnić ich przebieg i ułatwić komunikację pomiędzy członkami grupy. ma podstawową wiedzę na temat procesów komunikacyjnych zachodzących w grupach dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych, ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.
- Ma podstawową wiedzą o uczestnikach działalności opiekuńczo- wychowawczych, zorientowaną na zastosowanie w pracy z grupą, zna etapy pracy z grupą, modele pracy z grupą oraz zasady pracy z grupą.
- Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów; potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
- Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni działalności opiekuńczo-wychowawczej: warsztat pracy, dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Zna i rozumie potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
- Do działalności opiekuńczo-wychowawczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów.
- Ma świadomość własnych umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi dokonać ewaluacji swoich działań praktycznych, np. wskazać dobre i złe strony przeprowadzonych przez siebie zajęć.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i umiejętności społecznych w pracy z dzieckiem i dorosłym; potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, opracowując zajęcia wychowawcze dla dzieci i młodzieży zgodnie z wymogami sztuki, dopasowując je do potrzeb i oczekiwań grupy, przy uwzględnieniu pedagogicznych zasad projektowania zajęć.
- Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia wychowawcze dla grupy.
- Potrafi zaplanować pracę opiekuńczo-wychowawczą i powiązać ją z treściami dydaktycznymi oraz dokonać jej analizy.
- Potrafi ocenić przydatność i zastosować typowe metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją, potrafi podjąć działania związane z modyfikowaniem niepożądanych zachowań uczestników działalności pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- praca w zespołach
- samodzielne prowadzenie warsztatów grupach 2 osobowych
- zajęcia metodą warsztatową
- aktywność i zaangażowanie studentów na zajęciach
Literatura
1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia
2. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136
3. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa
4. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012
5. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41
W cyklu 2022Ln:
1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia |
W cyklu 2023L:
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody i kryteria oceniania: - praca w zespołach Nakład pracy studentów: |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studentów: |
W cyklu 2023L:
Stosowane metody uczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: