Wybrane problemy andragogiki PE-3S-WPA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Andragogika jako dyscyplina naukowa. Historia oświaty dorosłych w Europie i Polsce. Kształcenie ustawiczne jako idea i praktyka edukacyjna. Koncepcja całożyciowego uczenia się. Wychowanie dorosłych. Potrzeby edukacji dorosłych w Polsce i ich realizacja - edukacja formalna i pozaformalna. Edukacja w zakładzie pracy. Kultura jako obszar edukacji dorosłych. Przedmiot i zadania andragogiki. Podstawowa terminologia w zakresie andragogiki. Rozwój człowieka dorosłego jako kategoria andragogiczna. Koncepcje rozwoju człowieka dorosłego. Dorosłość jako kategoria andragogiczna. Periodyzacja okresu dorosłości. Człowiek dorosły w roli ucznia. Model andragogiczny kształcenia dorosłych versus model pedagogiczny. Biograficzne uczenie się. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Kryzysy życiowe osób dorosłych w aspekcie teoretycznym i praktycznego wsparcia. Rola instytucji oświatowych i kulturalnych. Kompetencje zawodowe andragoga. Strategie kształcenia człowieka dorosłego. Modele pracy edukacyjnej z dorosłymi. Etyka w pracy nauczyciela osób dorosłych. Andragogiczne teorie uczenia się. System edukacji dorosłych w Polsce.
W cyklu 2020L:
Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2021L:
Tematyka ćwiczeń: Tematyka wykładów: |
W cyklu 2022L:
Tematyka ćwiczeń: 1. Model andragogiczny kształcenia dorosłych versus model pedagogiczny. Implikacje dla andragogów; 1. Andragogika jako dyscyplina naukowa; |
W cyklu 2023L:
Tematyka ćwiczeń: 1. Model andragogiczny kształcenia dorosłych versus model pedagogiczny. Implikacje dla andragogów; Tematyka wykładów: 1. Andragogika jako dyscyplina naukowa; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat andragogiki jako dyscypliny naukowej.
Zna i rozumie na poziomie elementarnym podstawową terminologię w obrębie andragogiki.
Zna wybrane koncepcje andragogiczne.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji osób dorosłych i identyfikuje problematykę etyczną w jej obszarze.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą specyfiki działalności edukacyjnej realizowanej z osobami dorosłymi.
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę oosobach dorosłych jako uczestnikach procesów edukacyjnych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat koncepcji rozwoju człowieka dorosłego.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i poddać krytycznej analizie współczesne uwarunkowania społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności andragogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi dokonać autoprezentacji.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Czasopisma: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa T. Aleksander (2009), Andragogika- podręcznik akademicki, Radom-Kraków. Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 20 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 20 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Zajęcia odbywają się według planu w aplikacji Teams |
W cyklu 2021L:
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 20 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 20 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022L:
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: praca z tekstem, dyskusja, debata, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 45 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: