Warsztat metodyczny pedagoga szkolnego PE-3S-WMS
TREŚCI PROGRAMOWE
Kluczowe zadania pedagoga wynikające z funkcjonowania placówki. Rola pedagoga w szkole. Planowanie i tworzenie własnego warsztatu pracy w oparciu o poznane metody i techniki nauczycielskie. Nawiązywanie prawidłowej relacji: z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Planowanie działań z klasą, sprawne zarządzanie grupą. Techniki motywowania uczniów do pracy i wspierania w sytuacjach trudnych/kryzysowych. Umiejętności nauczycieli w zakresie wsparcia uczniów i rodziców w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych. Program działań opiekuńczo wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
W cyklu 2022L:
Tematyka przedmiotu: Zadania pedagoga szkolnego - rola pedagoga we współczesnej szkole. Dokumentacja pracy pedagoga szkolnego. Warsztat metodyczny pedagoga szkolnego. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowane w szkole skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Nowe modele partycypacji społecznej w szkole. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym, z instytucjami i organizacjami, które służą pomocą dziecku i rodzinie, Sądem Rodzinnym, kuratorami, Policją, z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
- Ma uszczegółowiona wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na wybranym etapie i obszarze działalności pedagogicznej.
- Zna miejsce zajęć o charakterze profilatyczno-wychowawczym na poszczególnych etapach edukacyjnych.
- Rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – jego tworzenia i modyfikacji, analizy, oceny, doboru i zatwierdzania; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.
- Zna organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego; formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, konkursy; zagadnienia związane z pracą domową.
- Wie, jak przeprowadzić ewaluację działań szkoły w różnych obszarach.
- Zna zasady kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki i motywowania uczniów do uczenia się przez całe życie.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.
- Dostosowuje sposób komunikacji do możliwości uczniów.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przeprowadzenie zajęć warsztatowych, praca w grupach
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe - 30 h
Lektura tekstów/artykułów na zajęciach - 10 h
Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć warsztatowych - 10 h
Przygotowanie do zajęć - 10 h
60 h - 2pkt. ECTS
Literatura
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.
Całusińska M., Malinowski W., (2012), Trening umiejętności wychowawczych, Sopot: GWP.
Domagała- Kręcioch, A., (2021). Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łuksiewicz-Wieleba, J., (2018), Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Petty, G., (2018), Nowoczesne nauczanie. Sopot: GWP.
Sałasiński, M., Badziukiewicz, B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa: WSiP.
Skorek, M., (red.), (2007), Terapia pedagogiczna. T1 i T2. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022L:
1.Robert Fisher (1999) "Uczymy jak się uczyć" .WSiP |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Warunki zaliczenia: Aktywne uczestnictwo w zajęciach; Zaliczenie przedmiotu w formie opracowania scenariusza warsztatów kształtujących wybraną umiejętność społeczną/ zajęć integrujących grupę bądź innych wybranych zagadnień z zakresu profilaktyki i wychowania. Liczba punktów ETS - 0 lub 2 |
W cyklu 2022L:
obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przeprowadzenie zajęć warsztatowych, praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: