Technologie wspomagające ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PE-3S-TWE
TREŚCI PROGRAMOWE
Główne bariery korzystania z technologii przez uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ułatwienia dostępu w systemach operacyjnych. Rozwiązania sprzętowe umożliwiające obsługę komputera (headpointery, klawiatury alternatywne, nakładki, trackballe, przełączniki, monitory i drukarki brajlowskie, urządzenia lektorskie, powiększalniki. Rozwiązania programowe (programy powiększające, programy czytające ekrany - screen readery, programy OCR). Urządzenia i programy wspomagające komunikację. Interfejsy mózg-komputer - brain-computer interfaces, BCI. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. Współpraca z rodzicami i nauczycielami w doborze odpowiednich do potrzeb dziecka narzędzi specjalistycznych.
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. |
W cyklu 2022L:
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą metodyki stosowania technologii wspomagających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
- Posiada kompetencje merytoryczne i metodyczne do organizowania współpracy z rodzicami i nauczycielami w zakresie wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla zwiększenia efektywności procesu kształcenia.
- Potrafi wskazać narzędzia wspomagające pracę z uczniami posiadającymi słabą znajomość języka polskiego lub doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
- Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów i popularyzacji wiedzy.
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z nowoczesnych technologii (ICT).
Kompetencje społeczne
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Literatura
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA B. Siemieniecki (2005) Komputer w Pedagogice Specjalnej Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Strony www: |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA B. Siemieniecki (2005) Komputer w Pedagogice Specjalnej Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Strony www: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: