Tutoring i mentoring w pracy edukacyjnej PE-3S-TUM
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagog, wychowawca, praktyk, tutor, mentor, coach – rozróżnienie terminologii.
Czym jest tutoring szkolny: cechy i cele tutoringu.
Podstawy rozmowy tutorskiej.
Zasoby uczniów - atrybucje sukcesu i ich znaczenie dla efektywności osobistej oraz osobowościowe uwarunkowania osiągnięć.
Zarządzanie sobą w czasie, planowanie i wyznaczanie celów.
Proces twórczy w pracy tutora i tutoranta.
Myślenie o edukacji - wartości istotne dla pracy tutorskiej.
W cyklu 2021L:
Tematyka spotkań: |
W cyklu 2023L:
Tematyka spotkań: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych ze studiowaną specjalnością oraz ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Literatura
W cyklu 2021L:
Acland A.F., Doskonałe umiejętności interpersonalne. Wszystko, czego potrzebujesz, aby udało ci się za pierwszym razem, Poznań: Rebis, 2000. |
W cyklu 2022L:
Budzyński M., Cziekierda P., (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, Wrocław 2009. Powyższe materiały są dostępne w Internecie. |
W cyklu 2023L:
Acland A.F., Doskonałe umiejętności interpersonalne. Wszystko, czego potrzebujesz, aby udało ci się za pierwszym razem, Poznań: Rebis, 2000. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studentów: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: