Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej PE-3S-TOW
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31817110ed4e4fd5b65c1879d01fa333%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9bf61ca-d794-427f-8159-2669a8e8dee5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95cd1194d3eb490d8f5e3abc1be6af13%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5abdc92-e0ee-4be7-9a95-13d372011611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Zn)
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, pomoc, wsparcie. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze. Nowe podejścia do opieki i kierunkami rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie. |
W cyklu 2021Zn:
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie. |
W cyklu 2022Z:
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie; Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania; Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie; Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna; Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania); Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze; Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole; Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie; Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego. |
W cyklu 2022Zn:
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie; Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania; Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie; Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna; Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania); Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze; Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole; Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie; Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej (opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja).
- Ma wiedzę na temat instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych i wychowawczych, definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem.
- Zna i rozumie miejsce teorii pracy opiekuńczo-wychowawczej w planach wychowawczych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Umiejętności
- Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem pozbawionym opieki w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno-formalnoprawnych.
Kompetencje społeczne
- Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą opiekuńczo -wychowawczego aspektu systemu opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Docenia znaczenie podejścia holistycznego dla sukcesu w pracy z dzieckiem zaniedbanym pozbawionym opieki.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej |
W cyklu 2020Zn:
Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) Brzezińska A. I., Czub M., (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA PODSTAWOWA Pilch T. (red.), (2003-2009), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA Pilch T. (red.), (2003-2009), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja Opieka domowa Opieka nad dzieckiem Opieka pedagogiczna "Opieka - wychowanie - terapia" Opiekun spolegliwy Opieka paliatywna 2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) 3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej 4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań 5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie 6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE 1. wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl 2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, 3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, 4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125 5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104 6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX 7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy) hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja Opieka domowa Opieka nad dzieckiem Opieka pedagogiczna "Opieka - wychowanie - terapia" Opiekun spolegliwy Opieka paliatywna 2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła) 3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej 4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań 5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie 6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE 1. wybrane materiały ze stron internetowych: http://www.pcpr.info/ https://www.gov.pl/web/rodzina https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl 2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie, 3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, 4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125 5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice, Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104 6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX 7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
link do zespołu Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej, stacjonarne https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31817110ed4e4fd5b65c1879d01fa333%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9bf61ca-d794-427f-8159-2669a8e8dee5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 WYKŁAD - 30 h Samodzielna praca studenta, czytanie literatury oraz przygotowanie do egzaminu - 30 h |
W cyklu 2020Zn:
link do zespołu Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej, niestacjonarne https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95cd1194d3eb490d8f5e3abc1be6af13%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5abdc92-e0ee-4be7-9a95-13d372011611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 WYKŁAD - 15 h Samodzielna praca studenta, czytanie literatury oraz przygotowanie do egzaminu - 30 h |
W cyklu 2021Z:
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h. |
W cyklu 2021Zn:
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 40 h. sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji |
W cyklu 2022Z:
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h. pomiar osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin pisemny |
W cyklu 2022Zn:
metoda - wykład nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h. sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - egzamin pisemny lub ustny - do wyboru (pytania problemowe) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: