Rozwój zawodowy człowieka PE-3S-RZC
TREŚCI PROGRAMOWE:
Istota rozwoju zawodowego. Rozwój zawodowy a rozwój kariery. Teoria E. Ginzberga, S. W. Ginsburga, S. Axelrada, J.L. Hermy. Teoria rozwoju zawodowego D.E.Supera. Rozwój zawodowy według K.Czarneckiego. Fazy rozwoju zawodowego w klasycznych teoriach rozwoju zawodowego człowieka. Przesłanki i zasady tworzenia indywidualnych planów rozwoju zawodowego. Formy rozwoju zawodowego. Doskonalenie zawodowe a rozwój zawodowy. Kierunki rozwoju pracownika.
W cyklu 2023Z:
Charakterystyka podstawowych pojęć: rozwój człowieka, zawód, rozwój zawodowy. Socjoekonomiczny model rozwoju i zachowań człowieka . Teoria osobowościowego rozwoju zawodowego Hollanda. Rozwój zawodowy i jego istota według Anny Roe ( Psychodynamiczna teoria rozwoju ). Teoria rozwoju zawodowego E. Ginzberg i S. Ginzburg. Założenia teorii rozwoju zawodowego D. Supera. Fazy rozwoju zawodowego człowieka wg D. Supera. Model przystosowania społecznego. |
W cyklu 2024Z:
Charakterystyka podstawowych pojęć: rozwój człowieka, zawód, rozwój zawodowy. Klasyfikacje współczesnych koncepcji teorii rozwoju zawodowego i wyboru zawodu. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawowe teorie rozwoju zawodowego człowieka.
Opanował podstawową wiedzę o fazach (stadiach, etapach) rozwoju zawodowego człowieka w ujęciu twórców podstaw teoretycznych tego procesu.
Posiada uszczegółowioną wiedzę dotyczącą zasad i sposobów tworzenia indywidualnych planów rozwoju zawodowego człowieka.
Umiejętności
Potrafi wyjaśnić określone potrzeby i możliwości rozwoju jednostki w świetle istniejących teorii rozwoju zawodowego.
Potrafi wykorzystać określoną teorię rozwoju zawodowego człowieka do tworzenia konkretnego, indywidualnego planu rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Dba o własny rozwój zawodowy, w szczególności systematyczne analizowanie nowej wiedzy dotyczącej rozwoju człowieka oraz wiedzy zawodoznawczej.
Ma przekonanie osensie, wartości ipotrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, zaliczenie pracy pisemnej dotyczącej głównych teorii rozwoju zawodowego.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Czarnecki K., Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Oficyna Wydawnicza "Humanitas" - Wyższa Szkoła Humanistyczna, 2010, Sosnowiec 2010. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Czarnecki K., Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Oficyna Wydawnicza "Humanitas" - Wyższa Szkoła Humanistyczna, 2010, Sosnowiec 2010. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016. |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Czarnecki K., Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Oficyna Wydawnicza "Humanitas" - Wyższa Szkoła Humanistyczna, 2010, Sosnowiec 2010. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: