Psychologia dorosłych PE-3S-PYD
TREŚCI PROGRAMOWE:
Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu.
Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022L:
Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE: Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu. |
W cyklu 2023L:
Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE: Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podłoże teoretyczne badań naukowych dotyczących rozwoju człowieka w okresie dorosłości, specyfiki zmian fizycznych, poznawczych, psychicznych, emocjonalnych.
Zna etapy i specyfikę rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.
Ma podstawową wiedzę o rodzajach ról i więzi społecznych.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy problematyki dorosłości człowieka.
Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania tematyki związanej z dorosłością człowieka.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą psychologii człowieka dorosłego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Docenia znaczenie rozwoju nauki w zakresie psychologii człowieka dorosłego.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu pisemnego
Egzamin składa się z 5 pytań otwartych:
5 poprawnych odpowiedzi = ocena bardzo dobra
4 poprawne odpowiedzi = ocena dobra
3 poprawne odpowiedzi = ocena dostateczna
2 poprawne odpowiedzi i poniżej = ocena niedostateczna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.
Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.
Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
Literatura dodatkowa:
Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.
Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram.
Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Uwagi
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: LINK DO ZESPOŁU |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: