Projekt socjalny w pracy opiekuńczo-wychowawczej PE-3S-PSW
TREŚCI PROGRAMOWE
Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z szerokim komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy na rzecz środowiska.
W cyklu 2021Ln:
1-2. Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów, w tym zwłaszcza metodą projektów socjalnych. 3-13. Praca w grupach nad projektem socjalnym. 14-15. Omówienie, prezentacja i ocena przygotowanych projektów socjalnych. |
W cyklu 2022L:
1-2. Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów, w tym zwłaszcza metodą projektów socjalnych. 3-13. Praca w grupach nad projektem socjalnym. 14-15. Omówienie, prezentacja i ocena przygotowanych projektów socjalnych. |
W cyklu 2023L:
1) Przedstawienie wymagań dotyczących treści programowych przedmiotu, doświadczeń w realizacji projektów, perspektywy przyszłości projektów i myślenia projektowego; |
W cyklu 2023Ln:
1) Przedstawienie wymagań dotyczących treści programowych przedmiotu; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania.
- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania świadczenia pomocy.
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w projekcie socjalnym.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych.
- Analizuje ich powiązania z możliwymi do przeprowadzenia działaniami pomocowymi.
- Potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (prowadząc zajęcia metodą projektu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich znaczenie dla społeczności lokalnych.
- Jest gotów do rozwijania u tych z którymi będzie pracował (np. uczniów) ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
- Jest gotów do zachęcania tych, z którymi będzie pracował (np. uczniów) do podejmowania prób badawczych i pracy na rzecz środowiska.
Kryteria oceniania
ocenie podlega teoretyczna część projektu socjalnego
Literatura
Literatura podstawowa
D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010
E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001
Literatura uzupełniająca
G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006
M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Formy prowadzenia zajęć: mini wykład aktywizujący,: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach: warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja. Zaliczenie: Egzamin: |
W cyklu 2023Ln:
Formy prowadzenia zajęć: mini wykład aktywizujący,: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach: warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja. Zaliczenie: Egzamin: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: