Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole PE-3S-PRW
TREŚCI PROGRAMOWE
Ogólne założenia, praca pedagoga, organizowanie pracy świetlicy, Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (plany wychowawcze szkoły, świetlicy szkolnej, związki z gminnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych), Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, Samorządność wychowanków, Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej, Pedagog szkolny – kształcenie, doskonalenie – refleksyjna praktyka, Innowacyjność w pracy świetlicy szkolnej, Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy.
W trakcie zajęć studenci zdobędą niezbędne nauczycielowi przygotowanie do pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole i w przedszkolu. Poznają zadania nauczyciela wychowawcy niezbędne w pracy opiekuńczo-wychowawczej, pedagoga szkolnego. Zdobędą wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające organizowania zajęć wychowawczych, mi.in w świetlicy szkolnej. Poznają instytucje współpracujące ze szkołą w obszarze opieki na dzieckiem, profilaktyki i interwencji.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
Studenci poznają niezbędne umiejętności do pracy z grupą, w której poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, wymianę doświadczeń i wspólne przeżywanie zachodzi proces uczenia się, rozwoju i korygowania zachowań. W ramach zajęć warsztatowych zaplanowane są nastepujące tematy: |
W cyklu 2023Z:
Studenci poznają niezbędne umiejętności do pracy z grupą, w której poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, wymianę doświadczeń i wspólne przeżywanie zachodzi proces uczenia się, rozwoju i korygowania zachowań. W ramach zajęć warsztatowych zaplanowane są nastepujące tematy: |
W cyklu 2023Zn:
Studenci poznają niezbędne umiejętności do pracy z grupą, w której poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, wymianę doświadczeń i wspólne przeżywanie zachodzi proces uczenia się, rozwoju i korygowania zachowań. W ramach zajęć warsztatowych zaplanowane są nastepujące tematy: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 2: Zero głodu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole.
- Ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole.
- Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
- Ma wiedzę o pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy oraz o pracy w innych placówkach związanych z działalnością opiekuńczą, socjalną i wychowawczą.
- Zna i rozumie warsztat pracy pedagoga/wychowawcy; konieczność analizy i oceny własnej pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Ma wiedzą na temat organizacji wycieczki, zajęć terenowych i laboratoryjne, doświadczeń i konkursów.
- Zna i rozumie metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole; metodykę prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych w szkole; dobre praktyki – dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale.
Umiejętności
- Potrafi rozwiązywać problemy pedagogiczne występujące w szkole, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne w tym działania oparte o kompetencje kluczowe, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację oraz eksperymentować w obszarze praktyki szkolnej.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy w szkole. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Kryteria oceniania
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach
- praca zespołowa na zajęciach
- samodzielne prowadzenie warsztatów
- zajęcia metodą warsztatową
Studenci przeprowadzają autorskie zajęcia grupowe oraz wspólnie omawiają cel zajęć, zastosowane metody i formy
Sprawdzanie obecności na zajęciach
Literatura
1. Arends R. I. Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994
2. Figiel A., Pedagog szkolny-problem niedookreśloności zadań, Przegląd Pedagogiczny, 2017, nr 2
3. Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
4. Błasiak A., Dybowska E., Pikuła N., Pedagog i prawnik socjalny wobec wyzwań współczesności. Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM, Kraków 2012,
5. Dudzikowa M., Jaskulska S., Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
6. Gurycka A., Struktura i dynamika procesu wychowawczego. PWN, Warszawa, 1979
7. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010.
8. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1995
9. Kordziński J., Szkoła dialogu czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer, Warszawa 2016
10. Pyżalski J., Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty. Łódź 2015.
W cyklu 2021Zn:
1. Arends R. I. Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994 |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach |
W cyklu 2022Z:
zajęcia prowadzone metodą warsztatową |
W cyklu 2022Zn:
zajęcia prowadzone metodą warsztatową |
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2023Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: