Przywództwo organizacyjne PE-3S-POR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie do problematyki przywództwa: ujęcia interpretacyjne i wybrane typologie. Najważniejsze zadania przywódcy i ich uzasadnienie. Przywództwo a rozwój organizacji – problematyka przewodzenia i przywództwa w organizacji. Wybrane komponenty zarządzania i profesjonalizacja działań przywódcy: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrola, ocena. Przywództwo w oczach podwładnych – reakcje emocjonalne. Przywództwo w odniesieniu do przyszłości. Typy kultur organizacji i ich charakterystyka. Zagadnienie przywództwa w praktyce: wizja, relacje osobowe, służba, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne. Ciche przywództwo w odniesieniu do polepszenia efektywności w pracy. Dialog motywujący a przywództwo. Rozmowa kwalifikacyjna – założenia przygotowawcze. Kształtowanie jakości firmy i jej wartości. Prezentacja autorskich koncepcji firm z uwzględnieniem przywództwa organizacyjnego.
W cyklu 2022Z:
Wprowadzenie do problematyki przywództwa: ujęcia interpretacyjne i wybrane typologie. Najważniejsze zadania przywódcy i ich uzasadnienie. Przywództwo a rozwój organizacji – problematyka przewodzenia i przywództwa w organizacji. Wybrane komponenty zarządzania i profesjonalizacja działań przywódcy: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrola, ocena. Przywództwo w oczach podwładnych –reakcje emocjonalne. Przywództwo w odniesieniu do przyszłości. Typy kultur organizacji i ich charakterystyka. Zagadnienie przywództwa w praktyce: wizja, relacje osobowe, służba, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne. Ciche przywództwo w odniesieniu do polepszenia efektywności w pracy. Dialog motywujący a przywództwo. Rozmowa kwalifikacyjna – założenia przygotowawcze. Kształtowanie jakości firmy i jej |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę o rodzajach i właściwościach przywództwa obserwowanego w strukturach społecznych przedsiębiorstw i organizacjach pracy oraz jego implikacjach dla relacji pracowniczych.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu ekonomicznego, psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego przywództwa oraz wiedzę na temat znaczenia działań przywódczych dla rozwoju i funkcjonowania zakładów pracy.
Umiejętności
Potrafi diagnozować i prognozować problemy przywództwa jako procesu społecznego zachodzącego w miejscu pracy podczas procesu zarządzania ludźmi, generować oryginalne rozwiązania, a także przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie.
Potrafi pracować w zespole podczas realizacji działań symulujących sytuacje problemowe, koncepcyjne i decyzyjne zachodzące w miejscach pracy; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających wsparcia, ukierunkowania i pomocy w różnych strukturach przedsiębiorstw.
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w działaniach związanych z procesem przywództwa organizacyjnego; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowości zachodzących w miejscu pracy.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo i aktywność w zajęciach, opracowanie autorskiej koncepcji przywództwa, zaliczenie sprawdzianu pisemnego obejmującego zagadnienia omawiane na zajęciach i literaturowe.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa: Harvard Busines Review, Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
Korzyński P., Przywództwo w erze cyfrowej. Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2018.
Owen J., Przywództwo. Biblia lidera. Samo Sedno, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca: Madalińska - Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo nauczycieli, FRSE, Warszawa 2018.
Rostkowski T. (red), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2004.
Carnegie D., Jak zostać skutecznym przywódcą i polepszyć jakość życia. Helion, Gliwice 2020.
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Harvard Busines Review, Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Harvard Busines Review, Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Tematyka realizacyjna może być zmieniana. |
W cyklu 2023Z:
Obecność na zajęciach (wykład, ćwiczenia); przygotowanie samodzielnych projektów dotyczących działań przywódczych, zaliczenie sprawdzianu pisemnego i przedstawienie projektów uwzględniających dane teorie przywództwa. |
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: