Pedagogika alternatywna PE-3S-PEA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Klasyka alternatywy edukacyjnej oraz przykłady realizacji praktycznej alternatywnych idei edukacji: Summerhill Alexandra S. Neilla: warunki dla rozwoju dziecka w Summerhill, urzeczywistnienie idei wolności, organizacja szkoły, prawa dzieci i rola nauczyciela w Summerhill. Idea edukacji według Celestyna Freineta i Owidiusza Decroly’ego, recepcja i krytyka tych pedagogii. Pedagogika Marii Montessori: założenia i koncepcja domów dziecięcych, jako podstawa konstruowania programów szkolnych. Pedagogika Rudolfa Steinera oraz jej praktyczna realizacja w Polsce ina świecie. Antypedagogika jako sprzeciw wobec wychowania i edukacji tradycyjnej, krytyka antypedagogiki. Przykłady polskich szkół alternatywnych - realizacje edukacyjnych utopii, autorskie szkoły w Polsce. Edukacja w poglądach Kena Robinsona. Idea edukacji domowej. Realizacja idei edukacji demokratycznej w Polsce i za granicą. Edukacja „outdoorowa”: cechy charakterystyczne outdooreducation, aktywności i zajęcia outdoorowe, konsekwencje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Zna nurty pedagogiki alternatywnej i rozumie ich rolę we współczesnej pedagogice twórczości.
Zna założenia programowe czołowych nurtów alternatywnej pedagogiki na świecie.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Zna podstawowe zasady i przepisy związane z konstruowaniem programów autorskich oraz wdrażaniem innowacji pedagogicznych i prowadzeniem eksperymentów pedagogicznych.
Umiejętności
Tworzy klarowne i merytoryczne wypowiedzi pisemne dotyczące obszaru pedagogiki alternatywnej.
Konstruuje wypowiedzi, odwołując się do kluczowych koncepcji teoretycznych pedagogiki alternatywnej.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
Porównuje rozwiązania wybranych szkół alternatywnych ze względu na ich możliwości nauczania i wychowywania do twórczości.
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych.
Wykazuje się wrażliwością wobec odmiennych poglądów kolegów i koleżanek i potrafi włączać się w dyskusję, prezentując swoje poglądy w sposób nienaruszający uczuć innych osób.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: