Opieka nad małym dzieckiem - 2 PE-3S-OMD2
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej z małym dzieckiem w instytucjach opieki (np.: żłobek, klubik dziecięcy, sala zabaw, zajęcia ruchowe, konstrukcyjno-manipulacyjne, plastyczne, dydaktyczne i tematyczne). Pojęcia psychologiczne i pedagogiczne dotyczące wychowania społecznego małego dziecka (np. : rozwój psychoruchowy, rozwój procesów poznawczych, rozwój emocjonalno- społeczny ). Zabawa jako forma aktywności ruchowej, poznawczej i społecznej. Metody i formy pracy z małym dzieckiem. Diagnoza sprawności społecznych dzieci. Metody rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych dziecka. Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje. Podstawy wiedzy na temat współpracy z rodzicami.
W cyklu 2021Z:
1. Pedagogika Marii Montessori w opiece nad małym dzieckiem 2. Pedagogika planu daltońskiego jako droga do odpowiedzialności za proces uczenia się małego dziecka 3. Pedagogika Waldorfska jako propozycja alternatywnej edukacji małego dziecka 4. Teoria systemów bioekologicznych Bronfenbrennera 5. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera 6. Komunikacja z rodzicami w instytucjach opieki nad małym dzieckiem 7. Zabawy z małym dzieckiem - propozycje dla grupy dzieci w żłobkach |
W cyklu 2021Zn:
Opis: |
W cyklu 2023Z:
1. Pedagogika Marii Montessori w opiece nad małym dzieckiem |
W cyklu 2023Zn:
1. Pedagogika Marii Montessori w opiece nad małym dzieckiem |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 8: Wzrost godspodarczy i godna praca
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania różnych instytucji opieki nad małym dzieckiem.
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat organizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi oraz pracy na rzecz rodziny.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci oraz zaproponować rozwiązania wychowawcze zidentyfikowanych problemów.
- Potrafi skutecznie ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.
- Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
- Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych.
- Jest gotów do prezentacji swoich umiejętności dotyczących tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonywanych prac.
- Jest gotów do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz małego dziecka.
Literatura
W cyklu 2021Z:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
W cyklu 2021Zn:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
W cyklu 2022Z:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
W cyklu 2022Zn:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
W cyklu 2023Z:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
W cyklu 2023Zn:
1. Do góry nogami : pomysłowy świat dwulatka i trzylatka : podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Dorota Dziedziewicz, Edyta Karwowska ; il. Aleksandra Gajda. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń |
W cyklu 2021Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń |
W cyklu 2022Z:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h godziny przeznaczone na przygotowanie zajęć z dziećmi 6 h |
W cyklu 2022Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h godziny przeznaczone na przygotowanie zajęć z dziećmi 6 h |
W cyklu 2023Z:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h godziny przeznaczone na przygotowanie do prowadzania zajęć z dziećmi 6 h WYMAGANIA |
W cyklu 2023Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 9 h godziny przeznaczone na przygotowanie do prowadzenia zajęć 3 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: