Metodyka zajęć plastycznych PE-3S-MWP
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Środki wyrazu artystycznego w działaniach warsztatowych (metody i techniki plastyczne) – charakterystyka. Malowanie muzyki. Malarstwo emocjonalne. Portret realistyczny – portret abstrakcyjny – collage. Działania artystyczne w przestrzeni otwartej i zamkniętej – przykłady działań (drama, teatr, muzyka, sztuki wizualne). Dźwięki natury-improwizacja muzyczno-plastyczna.
2. Metodyka pracy i organizacji warsztatów twórczych – struktura warsztatów. Projektowanie warsztatów (autorskie koncepcje). Warsztat pracy pedagoga – metodologia działań twórczych
3. Analiza projektów warsztatów według autorskich koncepcji – stymulowanie i kreowanie sytuacji twórczych. Struktura warsztatu artystycznego (aspekt terapeutyczny – drama, muzyka, sztuki wizualne). Projektowanie krótkich warsztatów arteterapeutycznych– analiza warsztatu artystycznego i warsztatu terapeutycznego – wskazania do pracy pedagoga. Metoda projektu w edukacji. Projektowanie cyklu 6 warsztatów w formie projektu twórczego-podejście multimodalne. Projektowanie zdarzeń twórczych (happening, instalacja, assemblage). Działania artystyczne w przestrzeni zamkniętej – assemblage, instalacja.
4. Dokumentacja działań twórczych w pracy pedagoga –prezentacja dokumentacji audiowizualnej. Animacja poklatkowa, ćwiczenia praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawową terminologię używaną wzakresie metodyki organizacji prowadzenia zajęć (plastyka, muzyka, teatr/drama).
Zna jej źródła oraz rozumie jej zastosowania.
Ma elementarną wiedzę oprojektowaniu iprowadzeniu działań animacyjnych, dokonujących się za pośrednictwem wybranego obszaru sztuki (plastyka, muzyka, teatr/drama).
Umiejętności
Umiejętnie, respektując wskazania metodyczne, prowadzi zajęcia animujące twórczość artystyczną dzieci i młodzieży oraz dorosłych w zakresie wybranej dziedziny sztuki.
Wykorzystując własne umiejętności artystyczne planuje, realizuje i ewaluuje różnorakie działania aktywizujące uczestników procesu edukacyjnego.
Kompetencje społeczne
Jest zaangażowany w podejmowane działania i z dbałością o rezultat pedagogiczny dąży do profesjonalizacji swojego warsztatu metodycznego.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, przegląd dokumentacji procesu twórczego (metodologia pracy pedagoga)
ECTS 3 pkt:
45 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
15 godz. kontaktowych w ramach wykładów
30 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
30 godz. praca własna studenta (lektura literatury przedmiotu, przygotowanie i opisanie projektu multimedialnego (podsumowanie efektywności pracy pedagoga w obszarze sztuki)
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze pracy twórczej (własne spostrzeżenia i doświadczenia, metodyczny charakter działania twórczego) z uwzględnieniem pracy procesowej, rozszerzeniem tematu o własny wybór koncepcji działania artystycznego oraz własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, WAiF, Warszawa 1978.
Arend R., Zaburzenia rysunkowe a rysunek dziecięcy, PZWZ, Warszawa 1950.
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Wydawnictwo UPH, Siedlce 2011.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa 1999.
Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005.
Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994.
Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
Pankowska K., Drama. Wyd. UW, Warszawa 2013.
Popek S, Barwy a psychika, Wyd UMSC, Lublin 1999
Popek S., (red) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.
Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, przegląd dokumentacji procesu twórczego (metodologia pracy pedagoga) Oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: