Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej PE-3S-MKT1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Kreatywność w okresie dzieciństwa – właściwości rozwojowe dzieciństwa jako punkt odniesienia do stymulowania aktywności twórczej. Wybrane elementy dydaktyki z perspektywy stymulowania aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego dzieci. Wybrane przykłady rozwiązań innowacyjnych w zakresie polskiej i zachodniej edukacji dla twórczości. Prezentacja wybranych programów rozwijania kreatywności i twórczości dla dzieci i młodzieży – założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej ucznia w programach.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę rozwoju dziecka w okresie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji i rozumie wynikające z niej implikacje dla podejmowanych wobec dziecka oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat cech zadań stymulujących twórczą aktywność.
Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Zna zasady psychodydaktyczne dotyczące prowadzenia zajęć rozwijających uczniowską kreatywność i potrafi wskazać ich zastosowanie w edukacji.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości.
Umie samodzielnie zaprojektować autorski program rozwijania potencjału twórczego w okresie szkolnym i fazie wczesnej adolescencji.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych zróżnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Umiejętnie analizuje, ocenia, porównuje metody, techniki i programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Jest przygotowany/a do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: