Metodyka nauczania informatyki w edukacji wczesnoszkolnej PE-3S-MIW
TREŚCI PROGRAMOWE
Cele, metody i środki dydaktyczne na zajęciach z informatyki w edukacji wczesnoszkolnej. Dobór treści informatycznych i pozainformatycznych na zajęciach z informatyki w edukacji wczesnoszkolnej według podstawy programowej. Kształtowanie myślenia komputacyjnego dzieci, wykorzystanie narzędzi technologii informacyjnej, programów software, oprogramowania biurowego oraz języków programowania na zajęciach informatycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Korzystanie z podstawy programowej przy projektowaniu lekcji informatycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Przestrzeganie zasad i norm, w tym praw autorskich, konsekwencje ich nieprzestrzegania. Wdrażanie uczniów do stosowania się do wymagań nauczyciela. Konstruowanie i testowanie projektowanych scenariuszy lekcji informatyki oraz kart pracy indywidualizujących proces dydaktyczny w edukacji wczesnoszkolnej.
W cyklu 2020L:
Opis treści programowych: - omówienie podstawy programowej zajęć komputerowych w edukacji wczesnoszkolnej, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: - omówienie podstawy programowej zajęć komputerowych w edukacji wczesnoszkolnej, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowiona wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na wybranym etapie i obszarze działalności pedagogicznej.
- Zna podstawę programową dla przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.
- Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Umiejętności
-Potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia.
- Potrafi wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.
- Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi.
- Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi nauczanymi treściami nauczania.
- Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
- Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów.
- Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Wybrane zagadnienia. Jak uczyć?, Tom 2, Wydawnictwo "MIKOM", Warszawa, 2003. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: