Kultura szkoły PE-3S-KSZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Kultura szkoły, klimat szkoły, elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze – wstęp teoretyczny; szkoła jako instytucja, organizacja, system społeczny; szkoła jako instytucja edukacyjna, wychowawcza, opiekuńcza i socjalna; organizacja szkoły; nauczyciele, uczniowie, rodzice; relacje interpersonalne w szkole; przewodzenie i przywódcy w szkole; jak zbudować produktywne i długoterminowe partnerstwo: gmina – szkoła – rodzina; refleksyjna praktyka; teorie, metafory, typologie szkoły; założenia dotyczące uczniów i nauczycieli; szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu, metafory szkoły); szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne); role społeczne w klasie szkolnej – badanie; refleksyjna praktyka w pracy w szkole.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o szkole jak środowisku wychowawczym.
- Zna podstawowe zagadnienia związane ze szkołą, takie jak: kultura szkoły, klimat szkoły, organy szkoły, symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego.
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych zachodzących w środowisku szkolnym oraz o prawidłowościach rządzących tymi więziami.
- Ma wiedzą na temat relacji interpersonalnych, które zachodzą w szkole.
- Zna prawidłowości oraz zakłócenia w komunikacji między podmiotami edukacji w szkole (relacje zawodowe pracowników szkoły, grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel).
- Ma wiedzę na temat organizacji pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania.
- Ma wiedzę na temat podstaw programowych; zagadnień związanych z programami nauczania; zasad projektowania procesu kształcenia; ewaluacji procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania szkolnych problemów opiekuńczo-wychowawczych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności.
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
- Potrafi dokonać autoewaluacji swojej pracy.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku szkolnym.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Kryteria oceniania
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby
studiującej
prezentacja, "odwrócona klasa", dyskusja, metody aktywizujące
godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń (stacjonarne) lub 12 h (niestacjonarne)
godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h
godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h
godziny przeznaczone na przygotowanie prac pisemnych 6 h
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls
Nowosad I., 2019, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls
Tuohy D., 2002, Dusza szkoły, PWN
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015
Gawroński K., Barszczewskiego J., Dutka-Mucha M., Zajda B., (red.), 2021, Współdziałanie w realizacji zadań oświatowych, Wolters Kluwer (fragmenty)
Hernik, K. i Malinowska, K. , 2015, Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Instytut Badań Edukacyjnych
Jagieła J., 2007, Narcystyczna szkoła, Rubikon (Rozdział 1)
Kulesza M., Kulesza M., Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015
Sikorski W,. 2013, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja (3)
W cyklu 2021Z:
LITERATURA PODSTAWOWA Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015 |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015 |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA PODSTAWOWA Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015 |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby prezentacja, "odwrócona klasa", dyskusja, metody aktywizujące godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h |
W cyklu 2021Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby prezentacja, "odwrócona klasa", dyskusja, metody aktywizujące godziny kontaktowe 12 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h |
W cyklu 2022Z:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby prezentacja, "odwrócona klasa", dyskusja, metody aktywizujące godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h |
W cyklu 2022Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby prezentacja, "odwrócona klasa", dyskusja, metody aktywizujące godziny kontaktowe 12 h ćwiczeń godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h |
W cyklu 2023Z:
metoda - warsztatowa, mini wykład, dyskusja, projekt nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz wykonanie zadań podanych przez prowadzącą - 40 h sposoby pomiaru efektów kształcenia - na podstawie oceny zadań podawanych przez prowadzącą (narzędzie oceny klimatu klasy, esej, projekt, przygotowanie prezentacji) 2 ECTS |
W cyklu 2023Zn:
metoda - warsztatowa, mini wykład, dyskusja, projekt nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 12 h, samodzielna lektura tekstów oraz wykonanie zadań podanych przez prowadzącą - 40 h sposoby pomiaru efektów kształcenia - na podstawie oceny zadań podawanych przez prowadzącą (narzędzie oceny klimatu klasy, esej, projekt, przygotowanie prezentacji) 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: