Komunikacja interpersonalna PE-3S-KOI
TREŚCI PROGRAMOWE:
Komunikacja interpersonalna – wybrane aspekty teoretyczne. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. Komunikacja pisemna – zasady redagowania podań, listów, CV. Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej. Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Diagnoza, rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. Komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia. Komunikacja interpersonalna – jej rola i znaczenie. Komunikacja w małej i dużej grupie. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Komunikacja werbalna – autoprezentacja w wybranych sytuacjach. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała. Komunikacja pisemna: pisanie podań, listów, CV, przygotowanie, redagowanie i prezentacja. Komunikacja w mediach. Techniki dobrej komunikacji i błędy komunikacyjne. Komunikacja w sytuacji trudnej (diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów).
W cyklu 2022L:
Treści: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnejoraz zna podstawowe teorie dotyczące procesu komunikacji.
Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.
Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji trudności komunikacyjnych; analizuje ich powiązania z działalnością coachingową oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (szczególnie w zakresie coachingu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi te umiejętności wykorzystać w działaniach związanych z coachingiem.
Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role (szczególnie w zakresie coachingu).
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego (szczególnie wzakresie coachingu) w sposób przedsiębiorczy.
W swej działalności w pełni uwzględnia etyczne zasady.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny (szczególnie w zakresie działań związanych z coachingiem); odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Jest gotowy/ado współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej dla komunikacji z uczestnikami/podopiecznymi podczas sesji coachingowej lub szkolenia oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 45h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: