Informatyka w edukacji wczesnoszkolnej PE-3S-IEW
TREŚCI PROGRAMOWE
Nowa podstawa programowa dla edukacji wczesnoszkolnej a programowanie. Wstęp do kodowania, nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową. Myślenie logiczne i komputacyjne. Gry i zabawy uczące programowania (np. CodyRoby, ScottieGo!). Przegląd wybranych aplikacji i programów wprowadzające w tematykę programowania (np. Kodable, Code Monkey, Balti, ScratchJr). Programowanie robotów w języku blockly (np. roboty Dash i Dot, Ozoboty, Photon). Analiza wykonanych prac. Diagnoza, kontrola i ocena umiejętności programistycznych uczniów.
W cyklu 2021Z:
1. Omówienie podstawy programowej dla edukacji wczesnoszkolnej z zakresu edukacji informatycznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna podstawowe zagadnienia związane z kodowaniem i programowaniem oraz ma rozeznanie w narzędziach uczących kodowania i programowania.
-Rozumie znaczenie myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych.
- Posiada wiedzę na temat sposobów wspierania rozwoju myślenia logicznego i komputacyjnego u dzieci.
- Wie, jak przeprowadzić diagnozę wstępną umiejętności uczniów oraz wykorzystać jej wyniki podczas kształtowania i utrwalania pojęć, umiejętności z zakresu programowania.
Umiejętności
- Posiada umiejętność stosowania wybranych narzędzi do nauki kodowania i programowania dla najmłodszych.
- Potrafi fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu.
- Potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, a także świadomość rozwoju technologii i urządzeń stosowanych do rozwijania myślenia komutacyjnego dzieci, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
- Ma świadomość korzyści związanych z wprowadzaniem kodowania i programowania w edukacji wczesnoszkolnej.
Literatura
W cyklu 2020Z:
* Cody Roby: https://www.gov.pl/web/koduj/cody-roby---kodowanie-w-formie-karcianej + materiały udostępniane w zakładce "Pliki" w Teams - ich lista będzie na bieżąco aktualizowana w sylabusie |
W cyklu 2021Z:
https://code.org/ |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Kod i link do zespołu w Teams został podany w informacjach szczegółowych dla grupy ćwiczeniowej. METODY KSZTAŁCENIA: problemowe, ćwiczeniowe, zadaniowe, heurystyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: