Internet jako przestrzeń praktyk edukacyjnych i kulturowych PE-3S-IEK
TREŚCI PROGRAMOWE
Współczesna scena komunikacyjna – Internet jako narzędzie komunikacji społecznej. Od pisma do Internetu - historyczna, kulturowa i edukacyjna rola mediów na przestrzeni dziejów. Możliwości Internetu w kształceniu - rola i miejsce na poszczególnych etapach edukacji. Internet a warsztat pracy pedagoga. Podstawowe zasady weryfikowania źródeł informacji. Internet a samokształcenie. Otwarte zasoby edukacyjne i naukowe. „Nowe media” jako źródło informacji i przestrzeń budowania relacji społecznych. Internet a kształcenie na odległość. Przyszłość technologii cyfrowych w edukacji.
W cyklu 2021L:
Współczesna scena komunikacyjna – Internet jako narzędzie komunikacji społecznej. Od pisma do Internetu - historyczna, kulturowa i edukacyjna rola mediów na przestrzeni dziejów. Możliwości Internetu w kształceniu - rola i miejsce na poszczególnych etapach edukacji. Internet a warsztat pracy pedagoga. Podstawowe zasady weryfikowania źródeł informacji. Internet a samokształcenie. Otwarte zasoby edukacyjne i naukowe. „Nowe media” jako źródło informacji i przestrzeń budowania relacji społecznych. Internet a kształcenie na odległość. Przyszłość technologii cyfrowych w edukacji. |
W cyklu 2022L:
Współczesna scena komunikacyjna – Internet jako narzędzie komunikacji społecznej. Od pisma do Internetu - historyczna, kulturowa i edukacyjna rola mediów na przestrzeni dziejów. Możliwości Internetu w kształceniu - rola i miejsce na poszczególnych etapach edukacji. Internet a warsztat pracy pedagoga. Podstawowe zasady weryfikowania źródeł informacji. Internet a samokształcenie. Otwarte zasoby edukacyjne i naukowe. „Nowe media” jako źródło informacji i przestrzeń budowania relacji społecznych. Internet a kształcenie na odległość. Przyszłość technologii cyfrowych w edukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Posiada uszczegółowioną wiedzę z zakresu edukacyjnego zastosowania Internetu.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o użytkownikach Internetu jako twórcach i uczestnikach praktyk edukacyjnych i kulturowych.
Umiejętności - Potrafi dokonywać analizy i interpretacji przekazów internetowych przydatnych w edukacji i kulturze.
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów związanych z wykorzystaniem Internetu procesie kształcenia.
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę za pośrednictwem Internetu i twórczo zastosować ją w kształceniu i wychowaniu oraz działalności kulturalnej.
Kompetencje społeczne - Przejawia innowacyjną postawę związaną z zastosowaniem wykorzystaniem Internetu w procesie samokształcenia.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym z wykorzystaniem edukacyjnych zasobów Internetu.
Literatura
W cyklu 2020L:
Lektury obowiązkowe: Erisksen, T., E. (2003).Tyrania Chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Warszawa: PIW. Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010 Lewowicki T., Siemieniecki B (red.)., Cyberprzestrzeń i edukacja, Toruń 2012 Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. McLuhan, M. (1994). Understanding media. The extensions of Men. Cambridge, Massachusetss, London: The MIT Press. Postman, N. (2004). Technopol. Triumf techniki nad kulturą. przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, wyd. 2 Warszawa 2004. Tanaś M. (red.), Pedagogika @ środki informacyjne i media, Warszawa – Kraków 2004 Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016 Lektury uzupełniające: Bednarek J., Multimedia a kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2009 Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006 Grodecka Karolina, Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych, Warszawa 2010 Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń 2003 Lewowicki T., Siemieniecki B (red.)., Nowe media w edukacji, Toruń 2012 Wybrane platformy edukacyjne: http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/ Khan academy https://pl.khanacademy.org/coach/welcome https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka http://matematyka.pisz.pl/strona/1027.html https://howgh.pl/ Specjalni. Pl http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more |
W cyklu 2021L:
Lektury obowiązkowe: Erisksen, T., E. (2003).Tyrania Chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Warszawa: PIW. Lektury uzupełniające: Bednarek J., Multimedia a kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2009 Wybrane platformy edukacyjne: |
W cyklu 2022L:
Lektury obowiązkowe: Erisksen, T., E. (2003).Tyrania Chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Warszawa: PIW. Lektury uzupełniające: Bednarek J., Multimedia a kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2009 Wybrane platformy edukacyjne: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia realizowane w MS Teams. Link do zespołu: Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wykładu (na podstawie obecności - limit 1 nieobecność) oraz ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń prowadzonych w formie warsztatu jest wykonanie zadań przewidzianych przez wykładowcę (prezentacja, baza wiedzy, komiks, animacja etc.). Metody kształcenia: - wykład problemowy, - prezentacja multimedialna, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne FORMA AKTYWNOŚCI (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu 10 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021L:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń prowadzonych w formie warsztatu jest wykonanie zadań przewidzianych przez wykładowcę (prezentacja, baza wiedzy, komiks, animacja etc.). Metody kształcenia: - wykład problemowy, FORMA AKTYWNOŚCI (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 45 godz. |
W cyklu 2022L:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń prowadzonych w formie warsztatu jest wykonanie zadań przewidzianych przez wykładowcę. Metody kształcenia: - wykład problemowy, FORMA AKTYWNOŚCI (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 45 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: