W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa: 1. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008, s. 43-109. 2. Dąbrowa E., Kim jest dziś inny w Polsce?, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.) Spoglądając na stereotyp, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2014, s. 12-31. 3. Dąbrowa E., Pedagogiczna recepcja hipotezy kontaktu a integracja dzieci pochodzenia migranckiego, [:w] J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwińska-Kiluk (red.), Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 177-192. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Problemy akulturacji migrantów w edukacji międzykulturowej, [w:] Pogranicze. Studia Społeczne, T. XVII cz. 2, 2011, s. 54-68. 5. Jodłowiec M., Niżegorodcew A. (red.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 27-56. Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2006. 6. Lewowicki T., Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej, [w:] Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Łysomice 2013, nr 2, s. 19-37. Muszyńska J., Danielewicz W., Bajkowski T. (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2013. (wybrane teksty) 7. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 17-92, 103-139, 334-441. 8. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 31-59.
Uzupełniająca: 1. Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M., Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013. 2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009 (rozdział poświęcony akulturacji). Dąbrowa E., Sytuacja (edukacyjna) dzieci z doświadczeniem migracyjnym w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19, [w:] Kultura i Edukacja 2020/3 (129), s. 59-75. 3. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 5. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Kraków 2018. 6. Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, IMPULS, Kraków 2008. 7. Kłosowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. 8. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. 9. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. 10 Pilch T. (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Warszawa 2000. 11. Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 29-50, 123-156. 12. Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. 13. Szeląg A. (red.), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, Kraków 2006. 14. Weigl B., Malaszkiewicz B. (red.), Inni to także my, Gdańsk 1998.
|
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: 1. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008, s. 43-109. 2. Dąbrowa E., Kim jest dziś inny w Polsce?, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.) Spoglądając na stereotyp, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2014, s. 12-31. 3. Dąbrowa E., Pedagogiczna recepcja hipotezy kontaktu a integracja dzieci pochodzenia migranckiego, [:w] J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwińska-Kiluk (red.), Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 177-192. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Problemy akulturacji migrantów w edukacji międzykulturowej, [w:] Pogranicze. Studia Społeczne, T. XVII cz. 2, 2011, s. 54-68. 5. Jodłowiec M., Niżegorodcew A. (red.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 27-56. Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2006. 6. Lewowicki T., Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej, [w:] Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Łysomice 2013, nr 2, s. 19-37. Muszyńska J., Danielewicz W., Bajkowski T. (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2013. (wybrane teksty) 7. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 17-92, 103-139, 334-441. 8. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 31-59.
Uzupełniająca: 1. Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M., Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013. 2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009 (rozdział poświęcony akulturacji). Dąbrowa E., Sytuacja (edukacyjna) dzieci z doświadczeniem migracyjnym w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19, [w:] Kultura i Edukacja 2020/3 (129), s. 59-75. 3. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 5. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Kraków 2018. 6. Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, IMPULS, Kraków 2008. 7. Kłosowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. 8. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. 9. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. 10 Pilch T. (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Warszawa 2000. 11. Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 29-50, 123-156. 12. Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. 13. Szeląg A. (red.), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, Kraków 2006. 14. Weigl B., Malaszkiewicz B. (red.), Inni to także my, Gdańsk 1998.
|
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: 1. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008, s. 43-109. 2. Dąbrowa E., Kim jest dziś inny w Polsce?, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.) Spoglądając na stereotyp, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2014, s. 12-31. 3. Dąbrowa E., Pedagogiczna recepcja hipotezy kontaktu a integracja dzieci pochodzenia migranckiego, [:w] J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boćwińska-Kiluk (red.), Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s. 177-192. 4. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Problemy akulturacji migrantów w edukacji międzykulturowej, [w:] Pogranicze. Studia Społeczne, T. XVII cz. 2, 2011, s. 54-68. 5. Dąbrowa E., Edukacja międzykulturowa w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo, [w:] W. Pasierbek, B. Szlachta, Słowniki Społeczna. Wielokulturowość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2022, s. 351-372. 6. Jodłowiec M., Niżegorodcew A. (red.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 27-56. 7. Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2006. 8. Lewowicki T., Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej, [w:] Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Łysomice 2013, nr 2, s. 19-37. 9. Muszyńska J., Danielewicz W., Bajkowski T. (red.), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2013. (wybrane teksty) 10. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 17-92, 103-139, 334-441. 11. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 31-59.
Uzupełniająca: 1. Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M., Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013. 2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009 (rozdział poświęcony akulturacji). Dąbrowa E., Sytuacja (edukacyjna) dzieci z doświadczeniem migracyjnym w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19, [w:] Kultura i Edukacja 2020/3 (129), s. 59-75. 3. Dąbrowa E., Perkowska-Klejman A., Statystyczna nieobecność i zdystansowanie - wykładowcy, nauczyciele, studenci o islamie i muzułmanach, [w:] Anna Odrowąż-Coates (red.), Obecne – nieobecne: wątki dotyczące islamu i muzułmanów w doświadczeniach uczestników procesów edukacyjnych w polskich szkołach, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2023, s. 123- 152. 4. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 5. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 6. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka, Kraków 2018. 7. Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, IMPULS, Kraków 2008. 8. Kłosowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. 9. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. 10. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. 11 Pilch T. (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Warszawa 2000. 12. Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 29-50, 123-156. 13. Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. 14. Szeląg A. (red.), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, Kraków 2006. 15. Weigl B., Malaszkiewicz B. (red.), Inni to także my, Gdańsk 1998.
|