Dydaktyka twórczości PE-3S-DYT
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie dydaktyki twórczości.
2. Modele nauczania kreatywności
3. Zasady dydaktyki twórczości
4. 5. Rola trenera/ nauczyciela twórczości.
5. Relacje nauczyciel/ trener twórczości – grupa.
6. Różnorodność form stymulacji kreatywności.
7. Potrzeba twórczości a ograniczenia współczesnej szkoły.
8. Klimat dla kreatywności w szkole.
9. Cechy szkoły wspierającej kreatywność uczniów.
10. Przekonania na temat twórczości - aktualnym wyzwaniem dydaktyki twórczości.
11. Aspekty realizacyjne treningów twórczości.
W cyklu 2022Z:
PROGRAM ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie. Program zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna podstawowe teorie celów dydaktycznych i rozumie ich związki z dydaktyką twórczości oraz znaczenie dla prowadzenia procesu kształcenia do twórczości na różnych szczeblach edukacji i w odniesieniu do różnych grup wiekowych.
-Zna i rozumie zasady realizacji celów dydaktyki twórczości.
- Zna metody wykorzystywane w procesie nauczania oraz wychowywania do twórczości.
- Zna czynniki utrudniające skuteczną realizację celów nauczania i wychowywania do twórczości.
- Zna podstawowe zasady dotyczące konstruowania autorskich zadań i programów ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego uczniów w różnym wieku.
Umiejętności
-Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich potencjał twórczy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości.
- Potrafi projektować autorskie zadania i aktywności mające na celu stymulowanie potencjału twórczego uczniów w różnym wieku.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych mających na celu stymulowanie kreatywności uczniów.
- Jest gotowy do podejmowania działań mających na celu wspieranie potencjału twórczego uczniów w różnym wieku i rozumie ich społeczne znaczenie.
Literatura
Literatura podstawowa:
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. [ rozdział 3]
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP [rozdział 1].
Górniewicz. J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. [s. 76-87]
Piotrowski, K.T., W. Ligęza (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. [s. 95-106]
Jeffrey, B., Craft, A. (2004). Teaching creatively and teaching for creativity, distinctions and relationships. Journal of Educational Studies, 30(1), 77–87.
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [Rozdział 1]
Szmidt, K. J. (1997). Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i Przygoda- lekcje twórczości. Warszawa: WSiP. [rozdział 5]
Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo APS. [s. 121-145]
Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS – rozdział „O potrzebie nowych zasad dydaktycznych” s. 104-129.
Kossowska, M., Jarmuż, S., & Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Kraków: ABC Wolters Kluwer business. [rozdział 7]
Szmidt, K.J. (2005). Za dużo, za szybko, za łatwo: podstawowe błędy trenerów twórczości. [W:] Szmidt, K. J., (2005) (red.). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. [s. 81-102]
Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo APS. [s. 146-151]
Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo APS. [s.102-118]
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [Rozdział 6.6]
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [Rozdział 6.6]
Karwowski, M., Jankowska, D. M., Brzeski, A., Czerwonka, M., Gajda, A., Lebuda, I. & Beghetto, R. A. (2020): Delving into Creativity and Learning, Creativity Research Journal, DOI: 10.1080/10400419.2020.1712165
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [Rozdział 6.6]
Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. [s. 31-69]
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [rozdział 5]
Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania. Warszawa: Difin . [rozdziały 3-6]
Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Karwowski, M. (2014). Creative mindsets: Measurement, correlates, consequences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(1), 62–70.
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Przygotowanie się do zajęć - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: