Dydaktyka dorosłych PE-3S-DYR
Dydaktyka ogólna a dydaktyka szczegółowa. Specyfika dydaktyki dorosłych w naukach o nauczaniu. Specyfika dydaktyki dorosłych w naukach o nauczaniu. Struktura procesu nauczania – uczenia się. Zasady kształcenia dorosłych w teorii i praktyce edukacyjnej. Klasyfikacje metod nauczania z perspektywy potrzeb ucznia dorosłego. Metody aktywizujące w kształceniu dorosłych. Kształcenie przez działanie w kształceniu, dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym. Środki dydaktyczne i ich zasady doboru. Technologie informacyjne i multimedia w procesie nauczania – uczenia się dorosłych. Samokształcenie jako najpowszechniejsza forma doskonalenia zawodowego. Warunki skutecznego nauczania dorosłych. Pomiar dydaktyczny. Metody, techniki i narzędzia pomiaru dydaktycznego. Style uczenia się. Zastosowanie cyklu Kolba w kształceniu. Ewaluacja procesu kształcenia.
W cyklu 2021Z:
Treści programowe ćwiczeń: |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej ukierunkowanej na wychowanie przez pracę i kształcenie zawodowe osób dorosłych;
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w procesie pracy;
- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej adresowanej do osób dorosłych;
- Zna specyfikę funkcjonowania uczniów (osób dorosłych) w procesie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego;
Umiejętności:
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, w których podmiotem są osoby dorosłe uczestniczące w procesie kształcenia;
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej;
Kompetencje społeczne:
- Docenia znaczenie wiedzy etycznej w pracy andragoga;
- Wykazuje zainteresowanie zagadnieniami etycznymi;
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji dorosłych
- Rozumie społeczne znaczenie procesu wychowania przez pracę;
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
1.Andrzejczak A.( 2010 ), Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: burza mózgów, dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenie praktyczne, pogadanka, praca z tekstem Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 45 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz. Przygotowanie prezentacji, prac grupowych 40 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2022Z:
Burza mózgów, dyskusja wielokrotna, metoda przypadku, ćwiczenie praktyczne, metaplan . Przygotowanie prezentacji, prac grupowych 40 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: