Diagnozowanie zdolności PE-3S-DIZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Główne podejścia teoretyczne. Cechy uczniów zdolnych. Obszary diagnozy. Rodzaje diagnozy. Cechy diagnozy. Błędy w procesie diagnozowania. Trudności w procesie diagnozowania. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. Aspekt etyczny diagnozowania zdolności i konsekwencje diagnozy. Metody identyfikacji i diagnozowania zdolności. Diagnoza specjalistyczna. Opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza nauczycielska. Metody diagnozy nauczycielskiej (obserwacja, wywiad, techniki socjometryczne, nominacje, analiza ocen szkolnych, osiągnięć, port folio, testy z ograniczonym dostępem, arkusze, kwestionariusze, skale wskaźnikowe, formularze, zestawy kontrolne, próby zadaniowe dla nauczycieli).
W cyklu 2020L:
1. Diagnoza - sposoby definiowania, rodzaje, funkcje, uzasadnienie. |
W cyklu 2021L:
1. Diagnoza - sposoby definiowania, rodzaje, funkcje, uzasadnienie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna podstawowe narzędzia badawcze wykorzystywane do diagnozowania zdolności.
- Zna kluczowe pojęcia w zakresie diagnozowania zdolności.
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie diagnozowania zdolności, celu stawiania diagnozy, obszarów podlegających diagnozie oraz rodzajów diagnozy.
- Zna i rozumie zasady i znaczenie diagnozy zdolności w przebiegu procesu edukacyjnego.
- Zna egzaminy kończące poszczególne etapy edukacyjne oraz sposoby konstruowania testów.
Umiejętności
- Potrafi zaplanować przebieg diagnozy zdolności uczniów.
- Potrafi dobrać i konstruować adekwatne narzędzia i dokonać pomiaru wybranych aspektów zdolności w procesie diagnozowania.
- Prowadzi pedagogiczną diagnozę zdolności z zachowaniem zasad etyki.
- Potrafi przewidzieć skutki przeprowadzonej diagnozy.
Kompetencje społeczne
- Wykazuje gotowość do podejmowania diagnozy zdolności, dostrzega jej sens, wartość i potrzebę realizowania jej w ramach działań pedagogicznych.
- Jest świadomy wagi przestrzegania zasad etyki w diagnozowaniu zdolności.
Literatura
W cyklu 2020L:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. |
W cyklu 2021L:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Podstawą zaliczenia są: |
W cyklu 2021L:
Podstawą zaliczenia są: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: