Diagnozowanie środowiska PE-3S-DIS
TREŚCI PROGRAMOWE
Etapy tworzenia diagnozy środowiskowej. Przykładowe diagnozy środowiskowe wraz z szerokim komentarzem. Mapa terenu badawczego wraz z fotografiami (tworzenie) kluczowych informacji o terenie badawczym (bezpośrednio i przy wykorzystaniu źródeł książkowych i internetowych) - zebranie. Osoby kluczowe dla środowiska - dane teleadresowe i, ewentualnie, nawiązanie kontaktu - zebranie. Analiza SWOT terenu badawczego. Gotowe diagnozy środowiskowe – prezentacje.
W cyklu 2022L:
1, 2. Diagnoza środowiska - wybrane zagadnienia terminologiczne. 3. Etapy postępowania diagnostycznego. 4. Cele diagnozy i jej zastosowanie. 5. Zasady diagnozy pedagogicznej. 6. Analiza SWOT w diagnozie 7. Prezentacja i omówienie przykłądowych diagnoz. 8. Miejsce wywiadu, kwestionariusza ankiety i obserwacji w diagnozie środowiska. 9,10. Projektowanie diagnozy - praca grupowa. 11,12,13. Prezentacja opracowanych diagnoz przez studentów. 14. Wnioski dla teorii i praktyki pedagogicznej wynikające z opracowanych diagnoz. |
W cyklu 2022Ln:
1, 2. Diagnoza środowiska - wybrane zagadnienia terminologiczne. 3. Etapy postępowania diagnostycznego. 4. Cele diagnozy i jej zastosowanie. 5. Zasady diagnozy pedagogicznej. 6. Analiza SWOT w diagnozie 7. Prezentacja i omówienie przykłądowych diagnoz. 8. Miejsce wywiadu, kwestionariusza ankiety i obserwacji w diagnozie środowiska. 9,10. Projektowanie diagnozy - praca grupowa. 11,12,13. Prezentacja opracowanych diagnoz przez studentów. 14. Wnioski dla teorii i praktyki pedagogicznej wynikające z opracowanych diagnoz. |
W cyklu 2023L:
1, 2. Diagnoza środowiska - wybrane zagadnienia terminologiczne. 3. Etapy postępowania diagnostycznego. 4. Cele diagnozy i jej zastosowanie. 5. Zasady diagnozy pedagogicznej. 6. Analiza SWOT w diagnozie 7. Prezentacja i omówienie przykłądowych diagnoz. 8. Miejsce wywiadu, kwestionariusza ankiety i obserwacji w diagnozie środowiska. 9,10. Projektowanie diagnozy - praca grupowa. 11,12,13. Prezentacja opracowanych diagnoz przez studentów. 14. Wnioski dla teorii i praktyki pedagogicznej wynikające z opracowanych diagnoz. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań osadzonych w środowisku.
- Zna metody i narzędzia służące do diagnozowania środowiska.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w wybranym środowisku; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, które swe twórcze rozwinięcie znajdą w przedmiocie „projekt socjalny”.
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów gotowych diagnoz środowiska oraz konstruowanie i prowadzenie własnej diagnozy wybranego środowiska (obszaru); potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki działań, których celem jest poprawa jakości życia populacji zamieszkującej dane środowisko.
Kompetencje społeczne
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu lokalnej społeczności (zamieszkującej badany obszar) w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
Kryteria oceniania
ocenie podlega diagnoza środowiska
Literatura
1. Piszczek M. (red.) (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium.
2. Popowska D. (2012). Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne w poradnictwie zawodowym. Warszawa: KOWEZIU.
3.Ziemski S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna
Literatura uzupełniająca
1.Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
2.Kawula S. (1980). Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska. W: S. Kawula, Z.Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska (s. 40-80). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
3.Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
4.Wysocka E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne
diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
W cyklu 2022Ln:
Barbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, cała, ze szczególnym uwzględnieniem stron 308-339. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
15h zajęć i 45h na wykonanie diagnozy. Ocenie podlega dokument diagnozy środowiska. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: