Diagnoza zawodowa PE-3S-DGZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności (KZiS). Aktualna Klasyfikacja Zawodów Szkolnictwa Zawodowego. Standardy kwalifikacji i kompetencji zawodowych. Polski i europejski rynek pracy. Prognozy popytu na pracę w krótkiej i dalszej perspektywie. Narzędziai techniki niezbędne do diagnozy zawodowej. Zasady doboru technik i narzędzi do potrzeb klienta w diagnozie zawodowej. Diagnoza preferencji i predyspozycji zawodowych. Określanie mocnych i słabych stron klienta w diagnozie zawodowej. Ustalanie zawodów, w których klient będzie dobrym specjalistą i będzie czerpał satysfakcję z tego, co robi. Diagnoza osobowości zawodowej i zainteresowań zawodowych. Zasady tworzenia profesjonalnego CV. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotowanie do poruszania się pokrajowym rynku pracy. Możliwości funkcjonowania na europejskim rynku pracy w oparciu o własny potencjał ujawniony w wyniku diagnozy zawodowej.
W cyklu 2022Z:
Rozwój zawodowy w pełnym cyklu życia. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada uporządkowaną wiedzę zawodoznawczą z zakresu wymagań kwalifikacyjnych, adekwatnych do potrzeb zmieniającego się rynku pracy.
Zna różnicę pomiędzy doradztwem kariery a doradztwem zawodowym.
Ma podstawową wiedzę o mechanizmach rynku pracy.
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Zna narzędzia do diagnozowania potencjału zawodowego jednostki.
Zna zasady doboru odpowiednich technik i narzędzi do potrzeb konkretnego klienta w diagnozie zawodowej.
Umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować wyniki badań diagnostycznych.
Potrafi dobrać odpowiednią technikę diagnozy do potrzeb konkretnego klienta.
Potrafi dobrać właściwe narzędzie w diagnozowaniu różnych kategorii składających się na potencjał zawodowy klienta.
Potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
Kompetencje społeczne
Podejmuje działania o charakterze konsultacyjnym ze specjalistami.
Jest wrażliwy na sens podejmowania działań diagnostycznych.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: WIEDZA: - rozmowa kierowana - wykład UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe 30, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 60 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: