Praktyka zawodowa w publicznych oraz niepublicznych organizacjach i instytucjach edukacji i kultury (60 godz.) PE-3P-PKR3a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się ze strukturą organizacji/instytucji, planami dotyczącymi pracy oraz sposobem ich realizacji. Zapoznanie się z dokumentami organizacyjnymi, np. statut organizacji/instytucji i inne akty prawne określające sposób jej funkcjonowania. Zapoznanie się ze źródłami finansowania organizacji/instytucji; poznanie metod komunikacji z odbiorcami oraz technikami i drogami promocji wykorzystywanymi w organizacji/instytucji. Zapoznanie się z zakresem działań organizacji/instytucji, np.zajęciami, warsztatami lub innym rodzajem aktywności proponowanych uczestnikom i beneficjentom organizacji/instytucji. Hospitowanie zajęć i/ lub realizowanych w instytucji aktywności i działań projektowych, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwacji. Doskonalenie umiejętności prowadzenia dokumentacji zajęć lub działań projektowych z zakresu metodyki działań twórczych. Doskonalenie umiejętności konstruowania autorskich programów, zajęć i projektów ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego odbiorców. Doskonalenie umiejętności prowadzenia lub współprowadzenia zajęć i/ lub działań projektowych w zakresie stymulacji rozwoju kreatywności. Samodzielne prowadzenie lub współprowadzenie zajęć i/ lub działań projektowych w zakresie stymulacji rozwoju potencjału twórczego, prowadzenie dokumentacji dotyczącej realizowanych zadań. Aktywne uczestnictwo w dodatkowych zleconych przez opiekuna praktyk działaniach organizacji/instytucji związanych z profilem działalności.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego.
Posiada wiedzę dotyczącą różnych środowisk społecznych, z którymi współpracuje.
Zna założenia związane z funkcjonowaniem organizacji/instytucji, w której realizuje praktykę oraz specyfikę procesów w nich zachodzących.
Zna zasady współpracy organizacji/instytucji ze środowiskiem lokalnym. Zna zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy (w tym higieny i zdrowia) panujące w miejscu, w którym odbywa praktyki.
Wie, w jaki sposób zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w kontekście pracy odbiorcami aktywności realizowanych przez organizację/instytucję.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, proponuje niestandardowe rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Prawidłowo dokonuje obserwacji zajęć i/lub działań prowadzonych w organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę oraz potrafi scharakteryzować uczestników.
Ma umiejętność prowadzenia konstruktywnej rozmowy z opiekunami praktyk w organizacji/instytucji, a także innymi pracownikami o tematyce związanej z zakresem realizacji praktyki.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, szczególnie w obszarze twórczości w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i społecznych. Potrafi podjąć odpowiednie działania w odpowiedzi na pojawiające się problemy i wyzwania, jest elastyczny/a w swoich działaniach w zależności od potrzeb sytuacji.
Skutecznie analizuje własną pracę, którą podejmuje podczas realizacji praktyk, dostrzegając zarówno mocne, jak i słabe strony swojej aktywności.
Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić zajęcia i/lub wybrane aktywności zgodnie z opracowaną koncepcją odpowiadającą profilowi działania organizacji/instytucji.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności organizacji/instytucji; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia i/lub aktywności i działania zgodnie z opracowaną koncepcją.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
Prawidłowo posługuje się terminologią z obszaru działań organizacji/ instytucji.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość odorobek i tradycję zawodu pedagoga.
Identyfikuje się z rolą i pedagoga i trenera, radzi sobie w różnych sytuacjach, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Uczestniczy z zaangażowaniem w pracy organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę.
Przejawia otwartość i życzliwość w kontaktach z uczestnikami zajęć i/lub aktywności oraz pracownikami organizacji/instytucji.
Ma świadomość zarówno potrzeby, jak i korzyści wynikających ze współpracy z opiekunem praktyk, koordynatorem praktyk i innymi osobami pracującymi w organizacji/instytucji.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a dopodejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Wykazuje postawę zaangażowania w realizację powierzonych obowiązków oraz zadań.
Przygotowuje się do swojej pracy w sposób odpowiedzialny i profesjonalny, wykazuje zainteresowanie problematyką działań realizowanych przez organizację/instytucję.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: