Praktyka asystencko-pedagogiczna w publicznych oraz niepublicznych organizacjach i instytucjach edukacji i kultury (60 godz.) PE-3P-PKR2a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się ze strukturą organizacji/instytucji, planami dotyczącymi pracy oraz sposobem ich realizacji. Zapoznanie się z dokumentami organizacyjnymi, np. statut organizacji/instytucji i inne akty prawne określające sposób jej funkcjonowania. Zapoznanie się z zakresem działań organizacji/instytucji np. zajęciami, warsztatami lub innym rodzajem aktywności proponowanych uczestnikom i beneficjentom organizacji/instytucji. Zapoznanie się ze źródłami jej finansowania, metodami komunikacji odbiorcami oraz technikami i drogami promocji wykorzystywanymi w organizacji/instytucji. Prowadzenie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach teoretycznych zagadnień z zakresu pedagogiki twórczości i metodyki pracy twórczej z grupą. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwacji. Doskonalenie umiejętności analizy działań osób zatrudnionych w placówce. Praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów oraz pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych (w tym z zakresu pedagogiki twórczości). Asystowanie oraz współprowadzenie zajęć i/lub aktywności dotyczących rozwijania i stymulowania zdolności i potencjału twórczego uczestników zajęć (lub/i w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w organizacji/instytucji). Aktywne uczestnictwo w zleconych przez opiekuna praktyk działaniach organizacji/instytucji.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Zna założenia organizacyjne, programowe, zakres treści oraz formy zajęć realizowanych w miejscu realizowania praktyki; zna zadania poszczególnych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych organizacji/instytucji.
Zna zasady współpracy organizacji/instytucji ze środowiskiem lokalnym. Zna zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy (w tym higieny i zdrowia) panujące w miejscu, w którym odbywa praktyki.
Wie, w jaki sposób zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w kontekście pracy odbiorcami aktywności realizowanych przez organizację/instytucję.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w miejscu realizacji praktyki; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów;
Prawidłowo dokonuje obserwacji zajęć i/lub działań prowadzonych w organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę oraz potrafi scharakteryzować uczestników (jeżeli działanie zakłada ich uczestnictwo).
Potrafi przeprowadzić rozmowę z opiekunem praktyk w organizacji/instytucji i/lub osobami podejmującym różnorodne aktywności, dotyczącą ich działań oraz uczestników zajęć (jeżeli działanie zakłada ich uczestnictwo).
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym – pedagogiki twórczości, w celu analizowania i interpretowania problemów mogących pojawić się w toku realizacji praktyki, także tych złożonych i nietypowych. Potrafi podejmować elastyczne działania ukierunkowane na rozwiązywanie problemów w różnorodnych warunkach pracy, także tych nieprzewidywalnych.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić we współpracy z osobą w organizacji/instytucji zajęcia i/lub wybrane aktywności, zgodnie z opracowaną koncepcją odpowiadającą profilowi działania organizacji/instytucji.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności organizacji/instytucji; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi asystować przy prowadzeniu zajęć zgodnie z koncepcją opracowaną wspólnie z pracownikami organizacji/instytucji.
Prawidłowo posługuje się terminologią z obszaru funkcjonowania organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
Potrafi refleksyjnie analizować własną pracę oraz pracę uczestników zajęć i/lub aktywności realizowanych w organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycję zawodu pedagoga.
Identyfikuje się z rolą pedagoga i trenera, radzi sobie w różnych sytuacjach, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Aktywnie uczestniczy w pracy organizacji/instytucji, w której odbywa praktykę.
Wykazuje otwartą postawę w kontaktach z uczestnikami zajęć i/lub aktywności oraz pracownikami organizacji/instytucji; dostrzega potrzebę i korzyści wynikające ze współpracy z opiekunem praktyk, koordynatorem praktyk i innymi osobami pracującymi w organizacji/instytucji.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; przejawia gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, wykazuje zainteresowanie problematyką działań realizowanych przez organizację/instytucję; wykazuje postawę zaangażowania w realizację powierzonych zadań, przestrzega norm i zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: