Praktyka asystencko-pedagogiczna (60 godz.) PE-3P-PKR2
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z dokumentacją związaną z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, regulaminami wewnętrznymi ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji, a także innymi aktami prawnymi określającymi sposób jej funkcjonowania. Zapoznanie się z ofertą edukacyjną placówki, źródłami jej finansowania, metodami komunikacji z beneficjentami [odbiorcami] oraz technikami promocji wykorzystywanymi w placówce. Poznanie różnych form współpracy instytucji, w której odbywa praktykę ze środowiskiem rodzinnymi i szkolnym oraz ze środowiskiem lokalnym. Poznanie programu i planu zajęć realizowanych w placówce. Poznanie warsztatu pracy pedagoga, wychowawcy lub/i terapeuty. Prowadzenie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki i metodyki pracy z grupą. Doskonalenie umiejętności analizy pracy pedagogów nauczycieli i/lub terapeutów zatrudnionych w placówce. Praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów oraz pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych. Asystowanie w zajęciach i/lub aktywnościach dotyczących rozwijania i stymulowania zdolności i potencjału twórczego uczestników zajęć (lub/i w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce). Aktywne uczestnictwo w zleconych przez opiekuna praktyk działaniach placówki/instytucji. Samodzielne prowadzenie zajęć lub ich fragmentów w zakresie powiązanym ze specjalnością studiów.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
- Zna główne założenia organizacyjne szkoły i przedszkola, prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu funkcjonowania placówki;
- Zna zadania poszczególnych specjalistów pracujących w placówce.
-Posiada wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w kontekście pracy z dziećmi oraz młodzieżą.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Prawidłowo dokonuje obserwacji zajęć prowadzonych w instytucji, w której odbywa praktykę oraz potrafi scharakteryzować ich uczestników.
- Potrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem na temat dziecka lub grupy dzieci.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowaną koncepcją.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Potrafi asystować przy prowadzeniu zajęć zgodnie z koncepcją opracowaną wspólnie z pracownikiem instytucji.
- Prawidłowo posługuje się terminologią z obszaru funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę.
- Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
- Potrafi refleksyjnie analizować własną pracę oraz pracę uczestników zajęć realizowanych w instytucji, w której odbywa praktykę.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
- Identyfikuje się z rolą i pedagoga i instruktora, radzi sobie w różnych sytuacjach, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Aktywnie uczestniczy w pracy instytucji, w której odbywa praktykę. - Wykazuje otwartą postawę w kontaktach z dziećmi oraz pracownikami instytucji; dostrzega potrzebę współpracy z opiekunem praktyk, koordynatorem praktyk w placówce, dyrekcją, personelem.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, wykazuje zainteresowanie problematyką działań realizowanych przez instytucję; wykazuje postawę zaangażowania w realizację powierzonych mu zadań, przestrzega norm i zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: