Praktyka asystencka w publicznych oraz niepublicznych organizacjach i instytucjach edukacji i kultury (40 godz.) PE-3P-PKR1a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się ze strukturą organizacji/instytucji, planami dotyczącymi pracy oraz sposobem ich realizacji. Zapoznanie się z dokumentami organizacyjnymi, np. statut organizacji/instytucji. Zapoznanie się z zakresem działań organizacji/instytucji, np. programem i planem realizowanych zajęć, rodzajem aktywności proponowanych uczestnikom i beneficjentom organizacji/instytucji. Obserwacja działań organizacji/instytucji, np. realizowanych zajęć, aktywności dedykowanych uczestnikom i beneficjentom organizacji/instytucji; zapoznanie się z uczestnikami zajęć. Opis obserwacji w protokole zawartym w dokumentacji praktyki.Poznanie sposobów dokumentowania działań podejmowanych w organizacji/instytucji; zapoznanie się z warsztatem pracy pedagogów w organizacji/instytucji.Uczestnictwo w zadaniach zlecanych na bieżąco przez opiekuna praktyki w organizacji/instytucji, np.pomoc w przygotowaniu materiałów do zajęć i aktywności, pomoc w organizacji eventów, imprez, wycieczek itp. Analiza sposobu pracy pedagogów w organizacji/instytucji, podsumowanie efektów własnej pracy woparciu o rozmowę z opiekunem praktyk w organizacji/instytucji oraz osobami prowadzącymi zajęcia/aktywności dla uczestników.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Zna założenia organizacyjne, programowe, zakres treści oraz formy zajęć realizowanych w miejscu realizowania praktyki.
Wie, jaki jest profil działań poszczególnych pracowników organizacji/instytucji. Zna zasady współpracy organizacji/instytucji ze środowiskiem lokalnym. Zna zasady dotyczące bezpieczeństwa pracy (w tym higieny i zdrowia) panujące w miejscu, w którym odbywa praktyki.
Wie, w jaki sposób zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w kontekście pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w miejscu realizacji praktyki; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, które mogą pojawić się podczas realizacji praktyki. Potrafi, wraz z opiekunem praktyk, zaproponować działania naprawcze, w odpowiedzi na pojawiające się sytuacje problemowe.
Umie prawidłowo dokonać zapisu obserwacji zajęć realizowanych przez pracowników placówki, w której odbywa praktykę.
Potrafi przeprowadzić rozmowę (na temat dziecka lub grupy dzieci) z opiekunem praktyk w placówce, pracownikami i /lub instruktorami oraz prowadzącymi aktywności dla podopiecznych organizacji/instytucji, w której realizuje praktykę.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności instytucji, w której odbywa praktykę.
Prawidłowo posługuje się terminologią charakterystyczną dla obszaru działań organizacji/instytucji, w której realizuje praktykę.
Umie poprawnie określać cele zajęć, zastosowane metody pracy itp.
Umie dokonać analizy własnej pracy podejmowanej w ramach realizacji praktyk w wybranej organizacji/instytucji.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Identyfikuje się z rolą i zadaniami pedagoga pracującego w instytucji kultury, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Przejawia pozytywny stosunek do uczestników zajęć, stara się nawiązać kontakt z całą grupą; wykazuje otwartą postawę w kontaktach z uczestnikami zajęć oraz pracownikami.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, wykazuje zainteresowanie problematyką działań realizowanych przez instytucję; wykazuje postawę zaangażowania w realizację powierzonych mu zadań, przestrzega norm i zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: