Praktyka pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (40 godz.) PE-3P-PIZ4
TREŚCI PROGRAMOWE
Pogłębienie wiedzy o zakresie zadań i odpowiedzialności pedagoga szkolnego w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej. Prowadzenie dokumentacji pedagoga szkolnego. Stworzenie bazy instytucji, z którymi współpracuje szkoła i pedagog, w tym instytucji działających na rzecz uczniów zdolnych. Poznanie przepisów prawa regulujących działania na rzecz uczniów zdolnych. Rozpoznanie szczególnych uzdolnień uczniów oraz planowanie pracy na rzecz ich rozwoju. Hospitowanie lub prowadzenie zajęć wskazanych przez opiekuna praktyk, w tym zajęć wyrównawczych i rozwijających zainteresowania i zdolności. Planowanie współpracy z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych ze studiowaną specjalnością oraz ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
Umiejętności
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk cykl zajęć z obszaru rozwijania dyspozycji twórczych uczniów lub zajęć o charakterze profilaktyczno-wychowawczym.
Kompetencje społeczne
- Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej.
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: